1/26/2561

Apabila tentera membuat senyuman kepada kanak - kanak tetapi NGOs Thailand mengatakan penyalahgunaan hak kanak-kanak.



“Kak Kanda”
Menurut organisasi HAP, Yayasan bagi Orang yang Miskin CCF, Kumpulan dengan minda (Hearty Support Group) dan Selatan Nature telah diadakan musyawarat Rangkaian Perlindungan Kanak-Kanak pada 22 Disember 2017. Di pejabat kumpulan dengan minda. Kandungan mesyuarat itu dibincangkan dalam kes gambar pegawai tentera membawa senjata untuk mengajar atau lakukan aktiviti dengan kanak-kanak di Tadika di Pusat Pendidikan Islam Di Masjid  yang rangkaian organisasi masyarakat sivil yang tersebut menunjukkan bahawa ia melanggarkan hak kanak-kanak dan mereka bersedia untuk mengumpulkan maklumat ini untuk membentangkan kepada orang ramai dan melaporkan hal ini kepada organisasi asing.
        Inilah usaha pada akhir tahun oleh organisasi masyarakat sivil yang bekerja dibidang hak asasi manusia dan usaha menimbulkan isu sensitif dalam erti kata perasaan untuk menunjukkan sosial bersetuju dengan dia dan memerhatikan akan kesalahan pegawai bahawa bagaimanakah ia berpakaian? Semasa mengajar, membawa senjata dan memaksa kanak-kanakkah? Atau tiada. Setengah daripada organisasi masyarakat sivil mempunyai ujub yang pada sebelum ini mereka pernah membukakan persoalan dalam penyeksaan didalam wilayah sempadan selatan sehinnga didakwakan oleh ajensi Kerajaan akan dia diatas tuduhan membuat laporan palsu kepada orang ramai dan diperkenalkan ke dalam sistem computer dengan data yang palsu tetapi terdapat penarikan balik tuntutan mahkamah dan diperintahkan untuk tidak didakwankan akan dia kerana pihak kerajaan mahu untuk mereka bertaubat dan membantu menyelesaikan masalah.
     Organisasi masyarakat sivil ini di ketahuikah bahawa pergolakan di wilayah sempadan selatan bahawa siapakah yang menyebabkan keganasan seharian? Ini mengetahui atau berpura-pura bahawa tidak diketahuinya. Ini hendaklah diakui bahawa setengah daripada penkeganasan adalah berada  daripada inkubasi kanak-kanak dan remaja yang belajar di Pusat Pendidikan Islam Di Masjid (Tadika) dan Institut Pendidikkan Pondok dan Sekolah Swasta yang mengajar agama yang ada maklumat daripada Pejabat Pendidikan Daerah 8 bahawa adalah di kawasan 3 wilayah sempadan selatan dan songkhla telah diadakan sekolah-sekolah ini lebih daripada 2,489 buah yang ada 408,890 orang pelajar. Dan pada masa yang lalu, pegawai tidak mempunyai akses kepada Tadika atau Institut Pendidikkan Pondok ini yang menjadi ruangan untuk kumpulan kemerdekaan menginkubasi kanak-kanak dan remaja dan menanamkan ideologi palsu dan memutarbelitkan sejarah Pattani dan mengganggukan doktrin agama dan menggunakan akademi ini untuk tersembunyikan senjata dan bersembunyikan dirinya dan menjadi tempat untuk memasangkan bahan letupan.
     Tanya soalan !! kepada organisasi masyarakat sivil untuk menghalangkan kanak-kanak dan remaja yang seperti kain putih ini bahawa apakah cara untuk mereka tidak menjadi sasaran bagi kumpulan kemerdekaan? Apabila tujuan kumpulan kemerdekaan itu ingin menanam dan membinakan orang yang baik untuk tidak menjadi baik. Ini kita tidak boleh mengabaikannya? Apabila terdapat banyak kanak-kanak dan remaja yang ditipu ke pusaran kejahatan dan menamatkan masa depan mereka yang setengahnya mati dan yang banyak kena dipenjarakan. Oleh itu, untuk mencegah akan kumpulan kemerdekaan menanamkan beneh yang tidak baik. Hanya ada satu cara sahaja yaitu Pegawai tentera mesti pergi ke Pusat Pendidikkan Islam Di Masjid (Tadika) dan Institut Pendidikan Pondok dan Sekolah Swasta yang mengajarkan agama. Dan buatkan kegiatan ini perlu bertemu dengan guru dan cikgu untuk membinakan hubungan yang baik di antara satu sama lain dan mencegah untuk tiada ada membinakan kebencian yang meningkat dan mencegah menimbulkan perselisihan di akademi dan juga menyediakan sokongan dalam pelbagai bidang mengikuti peluangnya. Dan yang baru–baru ini akan diadakakan “Kelab Tadika Mukim” yang akan menjadi perwujudan pemimpin pentadbiran mukim dan pemimpin tempatan dan jawatankuasa masjid dan yang pakar di kampong dan ibu bapa pelajar tadika dan mereka yang mempunyai cita-cita untuk menciptakan kanak-kanak untuk berkembangkan menjadi orang dewasa yang baik dan mempunyai moral dan etika didalam masyarakatnya, selain itu menjadi pencegahan dan resolusi jenayah kekerasan di kawasan dan mengukuhkan untuk orang-orang didalam Negara boleh hidup bersama dengan aman diatas masyarakat yang berbeza budaya tanpa diskriminasi agama dan bangsa dan mempunyai ideologi patriotik yang bersama untuk membangunkan negara Thai.
    Pegawai mesti membawa senjata untuk mengelakkan kemalangan yang tidak dijangkakandia yang di sediakan untuk setiap kesempatan untuk melindungi orang-orang yang tidak bersalah dan melindungi diri apabila pergi untuk berjumpa dengan pelajar dan guru di sekolah tetapi tidak digunakan senjatanya untuk mengajar. Jika ada gambar kanak-kanak dan senjata, ini bermakna bahawa permintaanlah oleh kanak-kanak untuk belajar yang tidak berbeza dengan aktiviti hari kanak-kanak. Tetapi dari menunjukkan untuk masyarakat bersalah faham akan pegawai kerajaan maka organisasi masyarakat sivil telah menuduhkan bahawa ini adalah pelanggaran hak kanak-kanak. jika memandangkan sebabnya ia mungkin datang dari kumpulan kemerdekaan tidak dapat bertanamkan akan kanak-kanak dan remaja seperti dahulunya dan juga mereka telah kehilangan orang-orang yang dipercayai dengan dia yang banyak yang berhasil daripada melaksanakan tugas oleh tentera didalam akademi. Maka mereka menggunakan tekanan oleh masyarakat sivil dengan melalui media dan organisasi-organisasi.
    Saya Mahu untuk diketahui bahawa yang mana organisasi masyarakat sivil yang mewujudkan keadaan dan apa-apa yang ia mahu! Maka hendaklah menjawabkan dengan suara yang keras kepada ibu bapa dan Institut Pendidikan Pondok dan Sekolah Swasta Yang Mengajarkan Agama telah mendengarkan diseluruhnya bahawa sesungguhnya organisasi-organisasi masyarakat sivil ini membantu membina keamanan di kawasan atau menyokongkan kumpulan kemerdekaan untuk menimbulkan kebencian dan menggunakan keganasan dan melindungi pesalah dan galakkan pengeraman benih yang tidak baik dalam institute pendidikan untuk membunuhkan orang-orang. Selepas ini meminta rakyat untuk membantu menangkap mata dan mengawaskan akan NGOs yang menjadi hamba bagi kumpulan kemerdekaan seterusnya.

----------------------

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น