หน้าเว็บ

10/29/2558

Bunuh ‘keluarga Mad Man’ epik pembunuhan orang Buddha Thailand.



Bunuh ‘keluarga Mad Man’ epik pembunuhan orang Buddha Thailand.
'Imran‘
            Peristiwa Penjenayah menembak Cikmud Madman dan keluarganya ketika pulang dari masjid, menyebabkan tiga orang anaknya mati ialah Ilyas Madman berumur 6 tahun dan Bahari Madman berumur 9 tahun dan Mujahid Madman berumur 11 tahun, pada malam 3 Februari 2557 B. Menyebabkan berlaku pencela dan fokus syak wasangka kepada pihak berkuasa dan tuntutan untuk membawa penjenayah ke mahkamah secepat mungkin.
            Kemudian, pada 3 Mac 2557 B, apabila kejadian ulang satu bulan Pegawai polis menangkap 2 orang pengacau ialah Sukarelawan Tentera Hitam Madmin bin Mamad berumur 22 tahun dan Sukarelawan Tentera Hitam Sakera Ciksan berumur 25 tahun dan kedua-duanya belong Unit Tertentu Pejabat Tentera Hitam 46 dan penangkapan itu menurut waran tangkap c 77 dan 78/2557 B, bertarikh 1 Mac 57 B. dan Pihak berkuasa yang berkenaan telah mengambil yang tertuduh kepada media dan yang tertuduh telah mengaku sebagai penkeganasan yang ditindakan untuk membalas dendam mengenai perkara peribadi (Oleh kerana yakin bahawa Cikmud Madman membunuh abang dan kakak menantunya meninggal dunia ketika mengandung empat bulan) ia juga mengaku bahawa tindakan itu tidak terlibat dengan agensi-agensi kerajaan yang mereka di bawah belong.
            Selepas ditangkap dua anggota tentera hitam dan mereka telah dibuang dari perkhidmatan menjadi "bekas Tentera Hitam" dan tidak dibenarkan ikat jamin dan dipenjarakan di penjara wilayah Narathiwat, Sehingga Isnin 26 Januari 58 B, atau kira-kira 11 bulan selepas dia ditangkap Mahkamah telah ”Singkir” dan sebab singkir itu kerana "tidak ada bukti yang mengesahkan bahawa kedua-duanya pembunuh hanya terdapat pengakuan
defendan Sahaja dan Isteri mangsa adalah Miss Fadilah Maeyu tidak dapat ingat
muka orang-orang yang menembak.”
          Itulah keadilan dalam membawa pesalah dihukum oleh undang-undang tetapi
kerana mahkamah mempunyai alasan untuk mesingkir kedua-duanya kerana tidak ada bukti
walaupun yang tertuduh membuat pengakuan. dan atas sebab ini telah berlaku gelombang baru oleh organisasi barisan bersatu yang di dorong oleh Kumpulan pelajar PERMAS, mereka telah mengeluarkan kenyataan panggilan kepada pihak berkuasa yang berkaitan dan mereka
mengisytiharkan untuk tanggal 3 Februari pada setiap tahun menjadi hari Simbolik “Hari
kemanusiaan Patani”.
Dua bekas tentera hitam, membunuh tiga mayat 'keluarga Madman’ epik
pembunuh bersiri orang Buddha Thailand pada masa kemudian.
          Kumpulan keganasan telah menetap keadaan yang tersebut menyatakan dengan
palsu untuk dibenarkan dalam membunuh orang dengan kejam yang di perintahkan untuk Ahli
barisan bersatu membunuh dan membakar orang Buddha Thailand dan menembak sami dan
orang-orang yang memberi sedekah pada pagi dan telah meletakkan kertas iklan dengan katanya untuk membalas dendam kepada keluarga Cikmud, menyebabkan 6 orang bergorban nyawa Kepada kejahatan Penyamun selatan Fatoni. Penulis minta mekembalikan kenangan kepada pembaca, walaupun kemurungan dalam tindakan tersebut tetapi sebagai peringatan untuk membantu menentukan bahawa layak kah? yang kumpulan Permas telah pengisytiharan untuk tanggal 3 Februari pada setiap tahun menjadi “Hari Kemanusiaan Patani”
            Pulangan ke atas 9 Feb 57 B, selepas tarikh kejadian bagi keluarga Madman
enam hari, Puan baenjaporn Kuathung yang suaminya adalah seorang pegawai polis ia
penjenayah menembak dan membakar di tengah pasar minggu, Kejadian berlaku di kawasan
Mukim Ratapanjang Daerah Yaring Wilayah Pattani, dan penjenayah telah tinggalkan mesej
Dengan katanya “Ini adalah ganjaran tiga saudara yang kamu membunuh dan aku akan membunuh kamu lagi selama kamu duduk di tanah ku”
            Satu hari lagi, Ms. Sayamon Saelim, Pekerja Bangkok Bank cawangan Pattani kena ditembak di Jalan Utama di daerah yang sama ketika menunggang motosikal pulang ke rumah dan mayatnya dibakar serta dengan kertas iklan “Bagi komander tentera darat, ini bukan mayat yang akhir untuk tiga saudara” dan yang paling berat adalah pada 13 Feb 2557 B, sekumpulan keganasan menembak orang Buddha Thailand ketika memberi sedaqah menyebabkan seorang sami dan empat warga kematian dan lapan warga terluka, Kejadian berlaku di tiga simpang banmai Mukim Maelan Daerah Maelan Wilayah Pattani, Dari peristiwa itu telah
            mencipta ketidakpercayaan antara orang Buddha dan Muslim Thailand, dan juga mereka mengeluarkan kertas iklan serta dengan khabar angin yang merebak dengan memberi amaran kepada orang Muslim berhati-hati  Pihak berkuasa yang mempunyai tingkah laku membahayakan orang Muslim, menyebabkan suasana ketakutan dan rasa tidak percaya telah merangkumi tiga wilayah sempadan selatan serta-merta.
            menembak sami-sami dan orang Buddha yang bersedaqah sehingga mati dan keterlukaan ramai. Bentuk keganasan adalah serupa dengan dua peristiwa sebelum ini. Yang terdapat bukti bahawa mereka bersedia untuk mencurahkan minyak ke atas api dan membakar sami-sami dan penduduk kampung yang meninggal dunia tetapi bertembak tindakan balas, maka kumpulan keganasan terpaksa melarikan diri dahulu. Pembunuhan seperti ini hanya tidak bertujuan untuk mematikan sahaja bahkan ingin berlaku kengerian. dan tindakan kumpulan jenayah untuk mewujudkan perselisihan dan menuduh kesalahan ke atas pegawai-pegawai, yang adalah satu formula yang kebanyakannya berjaya. Seperti dengan kejadian menembak, keluarga Cikmud oleh barisan bersatu telah memperpropagandakan bahawa menjadi tindakan pegawai kerana sasarannya adalah orang Islam dan penjenayah berpakaian seupama pegawai dan bersenjata perang, ia juga mewujudkan keganasan dengan kejam yang mahu membunuh seluruh keluarga yang tidak meninggalkan walaupun kanak-kanak.
            Songsang sejarah keganasan di wilayah sempadan selatan Thailand akan melihat bahawa terdapat banyak kali yang menjadi jenayah kejam seperti ini pada fasa pertama dan akan melihat kerap yaitu pembunuhan potong tekak atau membunuh dan mencurahkan minyak ke atas api dan membakarkan mayat dan peristiwa yang paling tragis itu adalah kejadian di kuil Phrom Prasit Daerah Panarik Wilayah Pattani yang menyebabkan seorang sami dan dua budak kuil meninggal dunia dan banyak peristiwa lagi, ini benar-benarnya adalah tindakan penkeganasan yang jelas, tanpa diragukan lagi kerana kebanyakannya penjenayah jatuh kertas iklan yang menyatakan tindakannya dan kemudian terdapat dedahkan daripada orang yang pernah menjadi ahli angkota kumpulan kemerdekaan yang menghadiri laporan kepada kerajaan dengan katanya “Kekejaman adalah rancangan yang mahu mewujudkan keadaan panik dan ditekan untuk orang-orang di bawah kuasa dan mahu menimbulkan perselisihan di antara warga maka perlu melakukan apa sahaja yang digunakan sama ada orang Buddha atau Muslim Thailand” Selain ini, pentindakan itu tidak boleh diabaikan apabila menerima perintahan kerana ia adalah di bawah sumpah
dalam sertai dengan kumpulan kemerdekaan, selain daripada peraturan sumpah penlaporan juga mendedahkan bahawa pengacau atau "pejuang jihad" juga mendapat memupuk indoktrinasi ideologi pengetahuan palsu dalam sejarah dan agama dan budaya. dan membawa "Jihad" adalah ditafsirkan sebagai satu perjuangan untuk pemisahan negara dan pembunuhan orang yang tidak bersalah termasuk pegawai kerajaan Buddha atau Muslim Thailand. Perkara ini adalah selaras dengan dokumen demagogy “Berjihad Di Pattani".yang mendapat dari pengacau yang mati dalam kejadian masjid Kru Se pada tahun 2547 B. Dokumen ini adalah untuk meningkatkan kesedaran perjuangan dengan membawa agama untuk memutarbelitkan Pindaan kepada punca keganasan yang kejam yang tidak berperikemanusiaan, malah ibu bapa Dokumen ini juga menyatakan bahawa boleh membunuh seperti pada satu ayat yang bermaksudnya “Jangan berpegang ibu bapa sebagai pemimpin jika kedua-duanya berpaling dari iman kerana keibubapaan adalah rupa zahir sahaja walau bagaimanapun, dalam abstrak orang yang berpaling dan khianat bukanlah seorang daripada kita lagi dan musuh besar bagi orang-orang mukmin adalah pengkhianat maka hendaklah membunuh mereka.”
            Inilah sebabnya mengapa kumpulan keganasan di wilayah sempadan selatan Thailand mempunyai perbuatan kejam seupama setan. Ini adalah satu penyelewengan yang membahayakan masyarakat dan kemusnahan agama dengan tidak menerima maafan. Walaupun Majlis Sheikhul Islam mengeluarkan surat penjelasan mengenai perkara itu tetapi kumpulan keganasan masih digunakan dan menyebabkan berlaku peristiwa kejam dengan  tidak disangka-sangka seperti yang lalu. Terutamanya apabila jatuh di pihak tidak menguntungkan yang telah dipaksa oleh pihak berkuasa berikutan penangkapan keras seperti sitaan pergunungan Budo dan pengacau itu tidak dapat disembunyikan lagi dan kes perluasan kepungan gunung Tawe mendapati kem dan senjata yang banyak yang tersembunyikan, disebabkan kumpulan pengacau kehilangan sumber kubu yang banyak dan mereka perlu menukar persembunyian kepada bergaul dengan orang-orang di kampung satu kali lagi.
            Berang yang mengesahkan satu perkara lagi adalah kertas iklan yang amaran kepada orang Muslim supaya berwaspada pihak berkuasa yang bertingkah laku membahayakan orang Muslim dan pada teks akhir menyebutkan bahawa mereka bersedia untuk membantu dan melindungi orang Muslim daripada tindakan pegawai. Ini untuk kumpulan pengacau yang kehilangan kubu kuat dari gunung untuk kembali bersembunyi di kampong dan orang-orang yang percaya  khabar angin telah memudahkan tempat-tempat persembunyian bagi mereka dan juga selaras dengan usaha untuk menyebabkan keganasan untuk memberi
dalam sertai dengan kumpulan kemerdekaan, selain daripada peraturan sumpah penlaporan juga mendedahkan bahawa pengacau atau "pejuang jihad" juga mendapat memupuk indoktrinasi ideologi pengetahuan palsu dalam sejarah dan agama dan budaya. dan membawa "Jihad" adalah ditafsirkan sebagai satu perjuangan untuk pemisahan negara dan pembunuhan orang yang tidak bersalah termasuk pegawai kerajaan Buddha atau Muslim Thailand. Perkara ini adalah selaras dengan dokumen demagogy “Berjihad Di Pattani".yang mendapat dari pengacau yang mati dalam kejadian masjid Kru Se pada tahun 2547 B. Dokumen ini adalah untuk meningkatkan kesedaran perjuangan dengan membawa agama untuk memutarbelitkan Pindaan kepada punca keganasan yang kejam yang tidak berperikemanusiaan, malah ibu bapa Dokumen ini juga menyatakan bahawa boleh membunuh seperti pada satu ayat yang bermaksudnya “Jangan berpegang ibu bapa sebagai pemimpin jika kedua-duanya berpaling dari iman kerana keibubapaan adalah rupa zahir sahaja walau bagaimanapun, dalam abstrak orang yang berpaling dan khianat bukanlah seorang daripada kita lagi dan musuh besar bagi orang-orang mukmin adalah pengkhianat maka hendaklah membunuh mereka.”
            Inilah sebabnya mengapa kumpulan keganasan di wilayah sempadan selatan Thailand mempunyai perbuatan kejam seupama setan. Ini adalah satu penyelewengan yang membahayakan masyarakat dan kemusnahan agama dengan tidak menerima maafan. Walaupun Majlis Sheikhul Islam mengeluarkan surat penjelasan mengenai perkara itu tetapi kumpulan keganasan masih digunakan dan menyebabkan berlaku peristiwa kejam dengan  tidak disangka-sangka seperti yang lalu. Terutamanya apabila jatuh di pihak tidak menguntungkan yang telah dipaksa oleh pihak berkuasa berikutan penangkapan keras seperti sitaan pergunungan Budo dan pengacau itu tidak dapat disembunyikan lagi dan kes perluasan kepungan gunung Tawe mendapati kem dan senjata yang banyak yang tersembunyikan, disebabkan kumpulan pengacau kehilangan sumber kubu yang banyak dan mereka perlu menukar persembunyian kepada bergaul dengan orang-orang di kampung satu kali lagi.
            Berang yang mengesahkan satu perkara lagi adalah kertas iklan yang amaran kepada orang Muslim supaya berwaspada pihak berkuasa yang bertingkah laku membahayakan orang Muslim dan pada teks akhir menyebutkan bahawa mereka bersedia untuk membantu dan melindungi orang Muslim daripada tindakan pegawai. Ini untuk kumpulan pengacau yang kehilangan kubu kuat dari gunung untuk kembali bersembunyi di kampong dan orang-orang yang percaya  khabar angin telah memudahkan tempat-tempat persembunyian bagi mereka dan juga selaras dengan usaha untuk menyebabkan keganasan untuk memberi

الصراعخارج الساحةالتحدث عن السلامهو .. طبيعة BRN



الصراعخارج الساحةالتحدث عن السلامهو .. طبيعة BRN
"بانج دين  كوتا بارو"   
على الاثنين 7 سبتمبر 2558ب، توجد أولئك الذين يدعون أن مكتب العلاقات العامة والإعلام في BRNوقد نشرت شريط فيديو على يوتيوب، وبضع ساعات في وقت لاحق"إن Issara نيوز" وقد ترجم نسخ من البيان الذي أدلى به لغة الملايول السيد عبد الكريم خالد.ومحتوى خفضت بعض المقاطع التيالذمالنظام الملكي ينشر على الانترنت والمحتوى استهلاليةاستمرلإثارة"إلى فطاني الملايو الحبيب وكن أمةواحدةوالوحدة لا تستسلم للهزيمة ".
            فيخريطة العالم تريد أن تعرفالمتحدة فطانيحيثمكان؟وجدالمحافظاتباتاني وجالا وناراتيواتالتي كانت جزءا من تايلاندفقط والناس يعيشون معا متعدد الثقافات ولكن BRNفي خلق الشقاق الذي شق وحدةفي اجملتمع والمجتمع.لقد قيل في الكليب أعلاه"على مدار الماضي كان له تأثير خطير على جميع الجوانبسواء كانت سياسية أو اقتصادية أو اجتماعية حتى ثقافية وسببه الامبرياليةالسيامية عن طريق لابر."
            ويمكن ملاحظة أن الغرض من نشر كليبللتخدم دعائية ولإثارة والتوجيهيفكرة للادعاء الكاذب. والبيانفي الكليب كان مختلفا تماما عن واقع ما يحدثفي المحافظاتالحدود الجنوبية. معاناة الناس وتدمير الاقتصاد، لم يجرؤ أحد على استثمار المنطقة ووجد تعرقل التنمية في جميع الجوانب،سألت عما إذا كان سببه أفعال أي شخص؟بسبب أفعال BRN،نعم أم لا؟
            معركة من BRN هي محاربة "الثورة من الناس إلى الناس"حقيقيا أم لا؟لأنه إذا نظرتم الى سلوك ومواقف من الماضي يدل على قادة الفصائل جماعت انفصالية بشكل واضح.الدعامة الأساسيةسعيدة، للعيش في الخارجوتركأعضاء التحالفإلى القتال في مجالالمحرومين من الرعايةوأعضاءوالناساستغاثةلم رعايتهمليس النضال من أجل الناسكما كانومطالبة من أي نوع.
           معركة جماعت الجبهة المتحدةالثوريالوطنيةالملايوفطاني(BRN)قدادعاءون بأن الهدف النهائي هو الحصول على الاستقلاللحماية حقوقومصالح الملايو فطانيفوق الأراضيوفقا لميثاق الأمم المتحدة (UN) في 1514 ويقال ايضاأنعدة البلدانالواضح أن استعمار سياملا يحترم كرامة الإنسان والحق في أن تقرر مصيرهم.
            وفقا للقواعد الدولية التي تنظم ذكرالحقوق السياسية فصل 1 على أن "جميع المواطنين لهم الحق في فرض الارادةهم بالحقذلكوالجمهور بتحديد بالمركز السياسي بحريةبما في ذلك حرية تنمية قدراتهم الاقتصاد والمجتمع والثقافة ".
            الحق في تقرير المصير(Self-determination)في هذا فصل لا يمكن أن يتم ذلك عن طريقتستمر الحملةلأن جعلت تايلند ببيان تفسير (محفوظة) الحق في تقرير المصيرلافعلكل مكان ووجودمحفوظةأن"تحظر التفسيرات التي تسمح أو دعم أي عمل من شأنه أنالانفصال أو تدمير السلامة الإقليمية أو الوحدة السياسية للدولة والإندبندنت سواء كليا أو جزئيا.
                وتواصل الحكومة تايلاند لاجراء محادثات سلام الحدود الجنوبالرغبة وصدق لتقديم النزاع إلى طاولة المفاوضات لمناقشة طريقة للخروج من المشكلة عن طريق السلمية و جلب السلام إلى المنطقة في أقرب وقت ممكن وتقليل المواجهة بالجنود ستؤدي إلى العنف ولا لخداع شعب فطاني بجماعتBRNاتهم.
           في الواقع، أولئك الذين خداعويتم استخدام الناس أداة طوال عملية هي جماعت الجبهة المتحدةالثوريالوطنيةالملايوفطاني(BRN)التي جعلت كل جهد ممكن لجماعت حتىتشويهعقيدةيجلب تشويه سمعة و تلحق الضرر الإسلام بأسرهاوهم أيضا واحد الذين دمرواوالخصملحكومة تايلاند في كل جانبحتى التحدث عن السلام أن يحدثاستخدام طبيعة الغيبة خارج الساحة مع يوتيوب في بيان من خلال الشبكات الاجتماعية، التييقترح نفاق مثل كل مرة من التحدث.
            طالما أن مفهومجماعت الجبهة المتحدةالثوريالوطنيةالملايوفطاني(BRN)دون تغيير، ويستمر في التدفقتحديد ما مصيرهم بأنفسهم من الملايوفطاني بالرغم منلا يمكن القيام به وهذه الفتنة وخداع شعب فطانيلا يزالالبدائل الوهميةالدعامة الأساسيةBRNتأمل في استخدام الناس كأدوات ليقيم نفسه ولي الأمر.
            وأخيرا، إذا كان كليب مثلذلك لمكتب العلاقات العامة والإعلام في BRN صحيح.فإن المؤلففكردم خلق أي جو على التحدث عن السلام بحدودجنوب كان تجاوزهبسبب الصراعات في مناطق كثيرة من العالملم يتحقق بالجنودو العنف في الحكمولكن انتهى بالتحدث والمساعدة في التوصل إلى حلولم يكن ناجحافي وقت قصير، ولكن الأمر يتطلب بعض الوقت لبناء فهم بعضهم البعض. والأهم من ذلك،يجب وضع مصالح الجمهور لم يكن المصالحوضعت مصالح أي مجموعة واحدة ...نتمنىعودة السلام إلى الأرض حدود الجنوبفي اسرع وقت ممكن .... أمين ...