10/18/2561

Kerajaan telah memulihkan mangsa pada tuntutan mahkamah pada hal pelanggaran hak asasi maknusia di wilayah sempadan selatan.


"Ibrahim".

Dari prestasi pegawai kerajaan untuk menyelesaikan masalah di wilayah sempadan selatan lebih daripada sepuluh tahun yang lalu. dan pada operasi sekatan dan periksaan akan yang tertuduh pada setengah peristiwa yang berkesilapan pada amalan yang membawakan kepada kematian yang adalah semua pihak tidak mahu untuk berlaku ia. Tetapi apabila ia sudah berlaku. Maka mangsa itu berhak untuk menuntutkan keadilan daripada kerajaan. Pada masa yang lalu, mangsa telah mendakwakan di mahkamah pada 4 kes utama. Dan pada mulanya, ada pemeriksaan pada hal pemulihan oleh kerajaan untuk mengimbangi pada Mahkamah Agung memerintahkan untuk membayarkan balik kepada mangsa tetapi terdapat setengah kes mahkamah telah menolakkan dia.

Kes pertama. Ya Durrahman dan 5 orang yang menjadi mangsa. Mereka telah mendakwakan akan tentera hitam yang bertembak ia akan trak pikap yang disyakki  sehingga mati 4 orang dan tersakit 4 orang  dan sempit daripada mati 1 orang. Peristiwa ini berlaku di Mukim Pulut Puyur. Daerah Nong Chik, Pattani, Pada malam Ahad, 29 Januari 2012. Status kes. berada ia didalam proses rayuan dan mangsa sudah mendapatkan wang pemulihan, 500,000 baht perseorang.
Kes kedua.  pendakwa yaitu Khadijah Madmin. Iibu bagi si mati. dia menuntut ganti rugi daripada Tentera Darat dan Pejabat Perdana Menteri pada kes Mad Kasim Lasae yang kena ditembak mati daripada pegawai tentera hitam pada 20 Ogos 2012 di Tempat 1. Mukim Baruk.  Daerah Jaha. Wilayah Jala. Status kes.   Mahkamah menolakkan kes itu pada 22 Mei 2018. Dan mangsa sudah mendapatkan wang pemulihan 1,500,000 baht.
Kes Ketiga. Kejadian berlaku di Daerah Thung Yang Dang, Pattani. pendakwa yaitu Jenah Saa. Dia telah memfailkan tuntutan sivil bagi ganti rugi daripada Pejabat Kebangsaan Polis (yang terdakwa 1) dan Tentera Darat (yang terdakwa 2) dan Pejabat Perdana Menteri (yang terdakwa 3) untuk mengimbangi tuntutan yang sama dengan 3,255,954 Bath daripada kejadian pihak berkuasa dibawah perintah ketiga defendan yang tersebut. Mereka menggunakan senjata api menambakkan akan Abdul Aziz Saa meninggal dunia dengan mereka mendakwakan bahawa berbuatkan sedemikian itu pada ketika menjalankan tugasnya. Status kes. Mahkamah Pertama menolakkan kes itu pada 20 Julai 2018. Adapun wang pemulihan yang mangsa akan mendapatkan itu sedang pemeriksaannya.
Kes keempat. Daripada kejadian sekatan dan periksaan di Kampung Tok  Syud. Daerah Thung Yang Dang, Pattani pada 25 Mac 2015 dalam kes Unit Operasi Khas Bersama dan Unit Tertentu Tentera Hitam 41 berjumlah 3 pasukan bersekatan dan periksaan dan lacak dan menangkapkan akan orang sasaran dan orang-orang yang ganas di kawasan itu. Acara ini ada 4 orang kematian dan ditahankan dia 22 orang. Pendakwakan kes ini yaitu Wan Limah Kahamad dan puak berjumlah 8 orang. Status kes. sedang diperbicarakan di Mahkamah dan Mahkamah telah diwawancarakan saksi pada 27 September 2018 dan saudara-mara bagi si mati sudah mendapatkan wang pemulihan seperti berikut yaitu Suhaimi Zain dan saudaranya mendapatkan 1,852,000 Baht dan Saddam Wanu  dan saudaranya mendapatkan 2,500,000 Bath dan Mad Dawi Merah dan saudaranya mendapatkan 1,500,000 Bath dan Khalid Samin dan saudaranya mendapatkan 1,622,000 Bath.
Ini boleh dilihatkan bahawa tuntutan mahkamah terhadap tuntutan undang-undang melanggar empat kes bagi pendakwa 4  kes yang tersebut itu. Ia menyebabkan daripada kecurigaan oleh saudara-mara atau mangsa atau pada setengah kes itu disebabkan daripada kesilapan pegawai pada beroperasinya dengan langsung yang membawakan kepada tuntutan terhadap pelanggaran ke mahkamah. Dan pada setengah kes belum lagi berakhir tuntutan di mahkamah dan ada pertarungan undang-undang didalam rayuan atau petisyen dan ada dua kes yang Mahkamah instance Pertama telah menolakkan akan tuntutannya. Adapun pada pemulihankan bagi mangsa. Kerajaan telah menguruskan dia dengan baik dan memberi kesaksamaan yang sama bagi rakyat yang tanpa diskriminasi. adapun menguatkuasakan undang-undang itu semua orang berwajib tertakluk kepada undang-undang yang sama. Tiada siapa yang berada di atas undang-undang. Pesalah mesti didakwakan dan dihukumkan oleh undang-undang walaupun pegawai kerajaan sekalipun, Jika melakukan oleh mereka itu  akan kesalahan maka dihukumkan akan dia pada kes disiplin dan jenayah.




ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น