10/09/2561

Mengasahkan oleh Shaikhul Islam akan bahawasanya tiga wilayah sempadan selatan bukan "darulharbi"



        Darulharbi bermaksud "tanah berperang"  (Abode of War) yang ia adalah kawasan yang tidak diperintahkan oleh orang Islam dan tidak menggunakan Syariah untuk menjadikan undang-undang utama didalam pemerintahan negara yang kumpulan kemerdekaan itu mendakwakan dia sebagai alasan untuk bertarung tetapi pemahaman bahawa tanah di wilayah sempadan selatan ini adalah Darulharbi atau tidak. Sheikhul Islam telah mengesahkan bahawasanya tanah di wilayah sempadan selatan bukan "Darulharbi" seperti yang difahaminya kerana
        1. Muslim Melayu mempunyai hak kewarganegaraan dan menerima kewarganegaraan Thailand hanya bukan memegang kad pengenalan Thai sahaja.
        2. Tiada larangan amalan agama.
        3. Tiada larangkan dakwah.
        "Sebab" Keganasan di Wilayah Sempadan Selatan kerana memutarbelitkan "Ajaran agama" untuk mengeratkan orang-orang untuk salah faham dengan  ada “pemimpin agama” di kawasan itu menyertai kumpulan separatis. Mereka bertindakkan sebagai inkubator untuk mewujudkan "pejuang" atau barisan yang beroperasi pengganas. Dan pada masa yang lalu mereka telah berjaya dengan membuatkan beberapa orang berlawan ia akan Thailand sejak awal tahun 2004 sehingga hari ini.
        Dengan masa 14 tahun yang hendak lepas dan simpul menggunakan "pemimpin agama" untuk memutarbelitkan ajaran agama untuk mengeratkan akan orang di kawasan itu terutamanya pelajar dan kumpulan pemuda  untuk memahami agama yang salah kemudian bertukar menjadi kumpulan separatis dengan melatihkan senjata dan keganasan dan kembali beroperasi di wilayah sempadan selatan. Perkara-perkara ini terus bergerak ke hadapan tanpa berhenti.

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น