10/23/2561

Apakah matlamatnya untuk diadakan NGOs?



Imej NGOs didalam pemahaman masyarakat ia terdapat kedua-dua datanya yaitu positif dan negatif menurut maklumat dan pengalaman yang diperolehikan dia. berkatakan oleh setengah orang bahawasanya mereka itu adalah kumpulan yang terpakai dengan ideology dan dengan niat yang tertinggi untuk bekerja untuk masyarakat tetapi ada juga banyak orang yang menganggapkan akan mereka itu adalah kumpulan mob upahan dan penghalang kemakmuran dan puak yang mendapatkan akan wang daripada luar negeri untuk memusnahkan akan Negara atau puak yang mendapatkan akan wang daripada kapitalis dan lain-lainnya. Maka apakah yang dimaksudkan dengan NGOs?
Adapun di Thailand terdapat banyak kumpulan dan organisasi NGOs yang ditubuhkan dia. Mereka adalah organisasi yang bukan agensi kerajaan. Mereka Tidak mengambilkan akan keuntungan. Mereka tidak mendiskriminasikan akan kaum dan agama bahkan untuk mengambilkan ia akan bahagian didalam menyelesaikan masalah di social dan menyelesaikan ia akan masalah kemiskinan dan menyelesaikan ia untuk meningkatan akan kualiti hidup orang dan menyelesaikan ia akan masalah pendidikan dan membantukan didalam pembangunan negara. Adapun masalah-masalah yang berlaku ia. Kerajaan mempunyai dasar dan jalan untuk menyelesaikan dia tetapi mungkin ada kekangan dari segi kekurangan kakitangan dan anggaran untuk menyelesaikan masalah itu. Oleh itu, kerajaan tidak dapat menyelesaikan masalah dengan cara unilateral.

Sekarang di wilayah sempadan selatan ada banyak kumpulan "NGOs" yang bergerakan sama ada ia kumpulan yang ditubuhkan dia didalam negara dan di luar negara. Mereka mencuba untuk membantu untuk menyelesaikan masalah di wilayah sempadan selatan tetapi bantuan NGOs yang datang di kawasan wilayah sempadan selatan mereka telah memilihkan untuk menentangkan akan Projek Pembangunan Ekonomi Wilayah Sempadan Selatan dengan menghasutkan ia akan orang ramai untuk bertandingkan akan kerajaan seperti Projek untuk membinakan loji tenaga arang batu Tepa. Dan mereka membantukan akan pesalah atau yang tertuduh didalam kes-kes keselamatan di wilayah sempadan selatan dengan menciptakan ia akan maklumat yang palsu dan menuduhkan ia akan pegawai-pegawai kerajaan bahawa mereka itu bersiksakan ia akan yang tertuduh dan berpaksakan ia akan dia untuk mengaku dia dan menuduhkan ia akan pegawai-pegawai kerajaan bahawa mereka itu bertindakan dengan berlebih-lebihan sehingga yang tertuduh atau pesalah mati ia pada ketika bertangkapkan akan dia. Dan lagi menuduhkan ia akan pegawai-pegawai kerajaan tidak berhormatkan ia akan tempat beribadat bagi agama Islam dan melanggarkan ia akan hak kanak-kanak dan perempuan. Dan yang baru-baru ini, kumpulan organisasi Palang Merah Antarabangsa bercubakan ia untuk mencari jalan untuk membantukan akan penjahat yang menyakitikan ia akan orang yang tidak bersalah yang adalah ia menjadi ancaman bagi keselamatan Negara dan membantukan mereka itu pada hal memulihkan akan orang yang ganas yang mehukumkan oleh Mahkamah akan dia akan bahawasanya mereka itu adalah orang yang bersalah menurut buktinya. Maka ada persoalannya bahawa "NGOs" yang datang untuk bergerak di wilayah sempadan selatan. Apakah tujuan dan matlamatnya? yang mereka itu berpilihkan untuk membantukan didalam hal pemulihan bagi yang tertuduh dan pesalah dan menghalangkan ia akan operasi kerajaan yang berganti ia daripada membantukan akan orang yang tidak bersalah yang terjejaskan daripada tindakan penyamun.....

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น