10/12/2561

Menguatkuasakan undang-undang. Tiada menggunakan kekerasan

"Lomtai Saiburi".


          menyelesaikan masalah wilayah sempadan selatan yang menggunakan dasar “dipimpin oleh undang-undang, diikuti oleh tentera, dikembang oleh politik”. Digunakan proses undang-undang dahulu daripada menjalankan ketenteraan. Dan ia adalah ukuran yang betul. Pada masa yang lalu, pihak berkuasa telah mengawalkan akan penkeganasan yang banyak. Mereka telah mengumpulkan bukti untuk menghantarkan bukti itu kepada pemeriksaan didalam hal forensik. Akibatnya, bukti itu adalah tepat untuk menggunakan sebagai frasa kes didalam mendakwakan akan yang tertuduh di mahkamah dan proses mempersoalkan oleh pegawai itu adalah perkara yang penting kerana ia adalah menjadi maklumat utama bagi mehukumkan akan suspek bahawa ia terlibat atau tidak didalam kes jenayah yang akan membawakan kepada mendakwakan dia yang mahkamah akan menerimakan hasil persoalan itu untuk dihukumkan dia.
          Pelajaran yang diperolehi daripada menguatkuasakan pendakwaan didalam kes keganasan atau memberontak. Penkeganasan  telah dirancangkan plan dengan baik untuk mengelakkan dalam meninggalkan akan bukti di tempat kejadian. Mereka bersedia untuk melakukan keganasan. Jika tiada bukti untuk mendakwakan yang tertuduh. Maka perjuangan di mahkamah itu tiadak berat untuk didakwakan dan perlu menafikan kes itu.
          Satu lagi perkara yang penting ialah tuntutan rakyat di wilayah sempadan selatan daripada hal kesaksamaan yang sama didalam penguatkuasaan undang-undang dan berpiawaian yang samanya dengan tiada diskriminasi terhadap mana-mana kumpulan sama ada ia Buddha atau Muslim Thai atau mana-mana kumpulan yang lain. Keselamatan dalam kehidupan dan harta benda. Pentadbiran Komuniti yang kuat. Ini mesti ditadbirkan dia. Dan Masalah dadah dan perdagangan haram yang adalah ia sebahagian daripada sebab pergolakan di wilayah sempadan selatan. ini mesti dihapuskan dia.
          Sekarang, Lt Gen Pornsak Poonsawat. Captains Rantau 4 dan Pengarah Keselamatan Dalam Negeri Wilayah Ke-4 yang baru serta dengan jamaahnya mengembara ke kawasan untuk bertemu dan bercakap untuk mendengar pendapat saudara Buddha di tiga wilayah sempadan selatan di wilayah Narathiwat di Kuil Prachum Cholthara dan wilayah Pattani di Kuil Tok Jom dan Wilayah Jala di Kuil Muang Jala yang ada cadangan yang banyak daripada orang-orang di kawasan itu. Lt. Gen. Pornsak berkata ia bahawa perkara yang pertama yang hendak dihapuskan dia ialah menghapuskan akan dadah pada setiap kampung kerana dadah adalah masalah yang besar yang mempengaruhikan akan belia dan ahli keluarga  dengan menggunakan undang-undang didalam bertindakan dia dan tidak menggunakan akan kekerasan.
          Pada Memfokuskan kepada menghapuskan dadah itu tidak bermakna bahawa dasar Captains Rantau 4  yang baru tidak memberi berat kepada isu-isu yang lain tetapi “bahaya komplikasi api selatan” dianggapkan dia sebagai perkara yang penting pada hal pergolakan sepanjang hampir 15 tahun yang lalu kerana pasukan bagi Leftenan jeneral Pornsak Poolsawat (Captains Rantau 4) mengesahkan bahawa ia memahami dengan baik bahawa masalah selatan itu disebabkan daripada beberapa factor sama ada ia pada konsep separatisme dan menentang negeri Thai dan isu politik dan ekonomi dan bahaya komplikasi daripada dadah dan perniagaan yang haram yang ditekankan yang jelas daripada Captains Rantau 4  yang baru bahawa dia  akan “mengambilkan undang-undang ke dalam tindakan dan tidak menggunakan akan kekerasan sama sekali”. Ini menunjukkan bahawa penyelesaian kepada masalah wilayah sempadan selatan akan dipimpinkan dengan undang-undang dan diikutkan dengan tentera dan dikembangkan dengan politik  dan tidak menggunakan kekerasan untuk menyelesaikan masalah ini. periksaan dan sekatan akan dilakukan seperti yang diperlukannya dan menghormatikan akan hak asasi manusia dengan tegas. Prestasi oleh pegawai penguatkuasaan undang-undang itu mesti mengikut prosedur dan ada bukti yang boleh menerangkan dia didalam semua peristiwa yang mengurangkan akan riak dan kekaburan didalam operasi kakitangan daripada persoalan oleh pertubuhan masyarakat madani yang akan membawakan kepada tindakan undang-undang didalam hal pelanggaran hak asasi manusia dan dasar Captains Rantau 4 yang baru boleh menyelesaikan masalah dengan jelas yang menjadi harapan yang baru yang boleh membawakan akan keamanan berkembali kepada kawasan wilayah  sempadan selatan dengan tidak lama  lagi.

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น