11/03/2558

Keadilan tidak berat sebelah ...



          
Keadilan tidak berat sebelah ...
   Proses kehakiman oleh mahkamah keadilan sebagai salah satu institusi utama yang pertubuhan-pertubuhan lain tidak boleh campur tangan dan tidak cenderung kepada mana-mana pihak dan rakyat memperreliancekan dan kehukuman dalam kes adalah tepat dan jujur dan adil terutama di wilayah sempadan selatan dan mempunyai kepentingan kepada menyelesaikan masalah tidak membuat masalah memburukan. Dan pada masa lalu, proses keadilan sudah membuktikan bahawa mengikut keterangan, Jika kekurangan saksi dan bukti tidak cukup kuat untuk mahkamah mehukumkan, mahkamah akan metepi yang memberi manfaat kepada defendan.
          Pada 3 September 2015 yang lalu. mahkamah wilayah Pattani telah duduk adjudikasi dengan kes keselamatan menurut perkara No. merah No. a 3172/57 dan dihukum “ketepikan" Encik Aiman Jeklong menurut penjenayah pengeboman kakitangan tentera Unit Tertentu Jala 16 semasa perjalanan dengan sebuah lori 2 tan untuk penugasan semula dan dalam keadaan itu, Pegawai-pegawai tentera telah dibunuh 1 dan tercedera 16 pegawai. Kejadian itu berlaku pada Route 418 di daerah Mae Lan. Pattani pada 26 April 2010.
            Atas sebab Encik Aiman Jeklong sebagai suspek dan ia kena dikeluar waran tangkap undang-undang tatacara jenayah pada masa kemudian oleh kerana keputusan pilihan bahan genetik didapati DNA Encik Aiman Jeklong sepadan dengan DNA pita pelekat kawat elektrik yang menjadi bahagian-bahagian dinamit mendapatkan mesin dipasang di dalam treler motosikal yang jatuh di tempat kejadian.
            Sejarah memantau tingkah laku Encik Aiman didapati bahawa ia penkeganasan
kelas tindakan dan menjadi Logistik yangbertanggungjawab di daerah Bacho, Narathiwat dan ia pernah ditahan oleh pihak berkuasa menurut Dekri kecemasan pada 1 Mei 2010
dan ia dihantar mempersoal di pusat memperkukuh perdamaian.
            keputusan dari persoalan kali itu Encik Aiman mengakui bahawa ia penkeganasan
Kelas «khelo» atau «kholoro» yang pernah berlatih badan asas dan Ia berfungsi untuk
mengumpul bahagian-bahagian alat ganti terpakai dalam memasang dinamit mendapatkan mesin seperti kotak keluli sedia dibuat.
            Encik Aiman telah sukarela membawa pihak berkuasa ke tempat yang ia dan
puak bersama-sama penggerudian jalan untuk menyediakan perjuangan pengeboman pegawai
tentera di kawasan tepi jalan Kampong Syuwo Mukim barektai Daerah Bacho, Narathiwat dan ia
dibebaskan dengan masa Kemudian.
            Selepas Encik Aiman diketahui bahawa ia kena dikeluar waran tangkap undang-
undang tatacara jenayah pada 23 Jun 2014 ia telah menghubungi untuk melaporkan diri
kepada pihak berkuasa tentera Unit tertentu tentera hitam 22 dengan permintaan untuk
menyertai projek membawa orang pulang ke rumah dan pihak berkuasa telah saringan awal
kemudian prosiding dan dibenarkan ikat jamin dalam jumlah 24.770 baht pada hari yang sama.
            Dari masa ke masa, dua bulan dan 10 hari dalam proses-proses yang dilakukan
sejak pegawai penyiasatan dan mengumpul bukti kukuh dan menghantar kehukuman mahkamah, dan pada 3 September 2015 mahkamah wilayah Pattani menghukum "Ketepikan" Encik Aiman Jeklong, Sekuel daripada Peguam Plaintif tidak boleh memaklumkan kepada yang mendapati bahawa DNA Matching memperhubungan dengan letupan mendapatkan mesin dan Diikat jamin semasa rayuan.
            Encik Aiman Jeklong Sebagai seorang yang mempunyai keberanian untuk
mengakui kebenaran, Apabila salah, mengaku salah dan pernah mengaku ia sebagai
penkeganasan bila waran tangkap undang-undang tatacara Jenayah telah dikeluarkan.
Encik Aiman tidak melarikan diri dan meminta untuk melaporkan diri kepada pihak berkuasa
dengan segera dan ia ingin menyertai  "Projek membawa orang pulang ke rumah” oleh bahagian pengarah menjaga keselamatan dalam Negeri kawasan 4 depan, Ini adalah baik untuk Encik Aiman langsung dalam kes itu.
            Pesalah dan mengaku dia berhak untuk dipuji dan memberi peluang untuk bertaubat menjadi orang salih kepada masyarakat dan berpaling menentanmg kumpulan kemerdekaan dan menolak penggunaan kekerasan untuk menyelesaikan masalah yang tidak mempunyai manfaat, tetapi berlaku kerugian kepada rakyat dan negara dan facing perundingan untuk lebih memahami antara satu sama lain di setiap peringkat untuk menyokong rundingan damai di wilayah sempadan selatan yang kerajaan berterusan melakukan akan  kumpulan-kumpulan yang berbeza pendapat pada ketika Malaysia menjadi penfasilitator, ini tidak lama lagi keamanan adalah konkrit kalau semua sektor bersatu kuasa mendorong untuk wilayah sempadan selatan kita mempunyai keamanan yang berkekalan selama-lamanya.

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น