9/28/2558

Rangkaian masyarakat sivil untuk keamanan atau ... kepada siapa?

Strategik BRN pada masa lalu telah menetapkan matlamat yang jelas yaitu kemerdekaan” dan ”pemerintahan sendiri” sama ada  sebagai sebuah negara Islam atau tidak?
Cara utama yang kumpulan BRN menggunakan yaitu "strategik perang rakyat“di bawah taktik perang gerila dan jihad dan perang berita.
            Perang berita pada awal yang kumpulan BRN telah paling banyak mencapai yaitu memberitahu satu sama lain dan leaflet dan kain rentang dan khabar angin dan tindakan keganasan dengan matlamatnya untuk organisasi antarabangsa mecampur tangan dan mencapai kepada kemerdekaan.
            Apabila proses damai telah berlaku dalam tempoh masa yang lalu, Masyarakat sivil mula memainkan peranan sebagai Pemacu utama dengan dana daripada asing, dan sukar dipercayai bahawa di Wilayah Sempadan Selatan terdapat lebih daripada 521 organisasi dan saya difahamkan bila mendapat maklumat yang ada termeterainya dalam instrumen antarabangsa dalam bidang Hak Asasi Manusia yang Thailand menjadi bersekutu 9 edisi tetapi secara langsung berkaitan dengan Wilayah Sempadan Selatan 7 edisi sebagai memperhatian oleh undang-undang antarabangsa untuk modal asing membina proses damai di negara ini. Selepas kejadian yang tersebut kumpulan BRN berpaling kepada masyarakat sivil sebagai alat utama dalam eksploitasi daripada proses damai untuk mencapai kemerdekaan dengan penyamaran dan campur tangan dan menubuhkan organisasi masyarakat sivil parti sendiri, Ini menyebabkan konteks dan pemain dan format dan pentas untuk bermain telah berubah dari bentuk asal daripada  perang gerila yang telah aktif. Ini adalah proposition baru bagi agensi-agensi keselamatan untuk difahami dan pemantauan sesetengah pertubuhan masyarakat sivil yang rahsia dan catchy dan penyamaran tetapi latar belakang adalah homogen dengan kumpulan BRN dan usaha untuk mengumpulkan masyarakat sivil untuk mewujudkan rangkaian yang akan digunakan sebagai kuasa tawar-menawar dengan agensi-agensi kerajaan. Dan baru-baru ini, Encik Tuan maengae Tuan dania telah berkhidmat sebagai penyelaras masyarakat sivil dan mewujudkan rangkaian masyarakat sivil kepada perdamaian, yang ada ahli 18 organisasi. Pergerakan rangkaian masyarakat sivil untuk keamanan (kps) adalan memainkan peranan dengan mengeluarkan kenyataan menuduh pihak berkuasa berhubung amalan tidak adil dan pelanggaran hak asasi manusia terhadap orang di rangkaian penaktivis sosial dan ahli hak asasi manusia untuk keamanan dan mereka dikatakan bahawa mereka telah meminta pertemuan dengan Penglima kawasan 4 tetapi tidak mendapat
terima oleh itu, mereka mengeluarkan kenyataan untuk menuntut keadilan.
            Marilah kita mendedahkan kebenaran bahawa siapakah yang tidak mematuhi dan siapakah yang enggan bertemu dengan Penglima kawasan 4 walaupun kerajaan telah terbuka kawasan untuk berbincang dengan pihak berkuasa berkenaan untuk menjawab soalan mengenai keraguan pada 14 Jul 58 B, Kem Sirindhorn, Bahagian pengarah menjaga keselamatan dalam negari kawasan 4 depan tetapi mereka mengambil kesempatan dengan keluarkan kenyataan pada 13 Julai 58 B, di Yayasan pusat peguam Islam Wilayah Pattani. Dan rangkaian Masyarakat Sivil untuk Keamanan (KPS.) mempunyai rangkaian 18 organisasi rakan kongsi. Dan saya rasa bahawa mereka yang sedang memantau keadaan di wilayah sempadan selatan mungkin sudah tahulah mana-mana organisasi ? Dan kelakuan rangkaian masyarakat sivil untuk keamanan (KPS). telah berkumpul untuk memperkukuhkan dengan bertujuan untuk menuduh Pegawai kerajaan bahawa mereka telah melanggar hak asasi manusia dan penguatkuasaan Undang dengan ketidaksamaan dan rakyat tidak mendapat keadilan. Pertubuhan-pertubuhan ini
Memantau dan usaha untuk mencari kesalahan dalam pegawai kerajaan pelaksanaan untuk memberi kesedaran dengan pengakuannya untuk melindungi pencabulan hak asasi manusia. Masa lalu mereka telah diputarbelitkan maklumat untuk melemahkan Imej dan kredibiliti pihak berkuasa sepanjang masa. Maklumat ini telah membawa kepada panggilan untuk organisasi antarabangsa untuk membangkitkan isu di Wilayah Sempadan Selatan membawa kepada Global. Saya ingin bertanya soalan kepada rangkaian masyarakat sivil untuk keamanan ... Bahawa anda pergerakan setiap hari ini untuk keamanan dan pembinaan keamanan kepada orang ramai atau kepada siapakah yang anda pergerakan? Atau kepada wang yang indah sedap ?

----------------------

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น