3/27/2557

Penentuan Permas, Impian Yang Mustahil

       
Gerakan perjuangan masalah konflik di bawah sempadan selatan, telah melaksanakan beberapa dimensi, termasuk gerakan politik, seperti kumpulan Permas mengarah orang Islam untuk mempercayai perkara mustahil dengan memohon tata cara “penentuan sendiri” melalui dialog awam, mengguna etnik Agama yang berbeza untuk bercampur tangan dalam pertubuhan antara bangsa. Hingga terus pergerakan, samping itu telah diputarbelit dan salah perjanjian antara bangsa organisasi global terus kapada bersatu kebangsaannya.
Mengapa menjadi bagitu “disini ada jawapan”
Perbincangan ke atas 200 acara tentang hal membiayai luar negara. dengan kekecohan dan tiada kemungkinan dalam penentuan sendiri, mengikut Resolusi PBB, yang akan dibincangkan, Tetapi dengan kerana manfaat yang besar bolih menjana kemakmuran, dan mengambil peluang untuk meningkatkan dana tersebut, sebahagian lagi untuk diri mereka sendiri seperti yang kita lihat bahawa, ahli Permas ada kehidupan yang mewah. Manakala Kesengsaraan saudara itu sebagai pertukaran dalam  perundingan.
Saya telah mengdidi penyelidikan, mengenai punca keganasan dalam kawasan selatan, sekarang telah mengguna nama Permas, yang pernah berlaku peristiwa keganasan untuk sendirian.
Hak untuk menentu pilihan sendiri
Mungkin tidak di kenali bagi mereka yang belum di kajikan, tetapi menjadi  isu utama dalam gerakan politik, pernah mengguna untuk memutarbelit dalam hak pilihan sendiri, mahkamah keadilan antara bangsa pernah memberi hak-hak kepada rakyat tempatan seperti Timor sebelah timur, bolih menentukan pilihan sendiri sebagai kes yang berbiza dari kawasan tiga wilayah sempadan selatan, kerana Timor adalah jajahan Portugal yang di perintah olih Indonisia, dan ada hak ikut undang antara bangsa, maka pilihlah bahawa akan hidup dibawah perintah Indonisia atau di pisah untuk menjadi satu kemerdikaan, sedangkan kawasan sempadan selatan adalah kedaulatan sejak zaman lalu hingga sekarang, rakyat tempatan tiada hak pilihan diri sendiri untuk pisah menjadi satu kebebasan.
Samping itu Negara Thailand, pernah membuat satu undang tentang hak-hak kemanusiaan katakan bahawa hak pilihan diri sendiri tidak bolih di izinkan atau di sokong apa-apa perkara.
Rasakan bahawa….. apa yang kumpulan melakukan, sedangkan perbuatan itu salah bagi prinsip utama dan mustahil, faedah itu Saya rasa pembaca akan meneka.
Bangsa dan Agama
Penyelidik dapat mewujudkan satu kes bangsa dan agama, dengan identity  tanpa mengira kesan perselisihan yang akan datang, hingga banyak berlaku masalah keganasan dalam kawasan sempadan selatan, tetapi bagi kawasan selatan yang di usaha olih kedua-dua bahagian iaitu bahagian tentera dan bahagian politik di angkat menjadi  identity yang penting.
Tak ketara tak akan bertanggungjawab.
Satu hal yang berbiza dari pengganas ialah punca keganasan secara umum mungkin ada matlamat yang jelas dan isytihar bertanggungjawab bahawa menjadai pengbuat, kesan inilah yang tiada kesahihan seperti masalah kongflit dalam kawasan lain.

Membuat ganas sepaya politik di masa depan
Isu di kesali ialah peristiwa keganasan yang berlaku dari pembesaran ahli-ajli pejuang menghasut rakyat untuk bercaya benda mustahil. hingga banyak orang cedera dan meninggal dunia. 
kesimpulan penyelidikan berkata bahawa semua benda mustahil tidak boleh dikatakan dalam ruang sedikit, tetapi saya mahu menggambarkan prinsip yang tertentu, sekurang-kurang akan tahu apa permainan merekanya.

********************************

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น