1/10/2558

419 NGOs Membantu untuk menyelesaikan atau memburukkan masalah selatan

Imram
Kawasan konflik yang berlaku di seluruh dunia di mana terdapat konflik yang berpanjangan masalah keganasan terhadap orang awam yang bukan tentera, lebih-lebih lagi keganasan yang memberi kesan kepada kehidupan awam, organisasi antarabangsa membantu dalam pembiayaan dan pengetahuan untuk membina sebuah proses damai yang didorong oleh aktiviti melalui ejen-ejen tempatan.

Ejen di kawasan telah didorong kepada 3 tingkat iaitu kepimpinan tinggi (Top Leaders) kepimpinan tengah (Middle-Level Leaders) dan kepimpinan ditahap rendah (Grassroots Leaders).

Kepimpinan ditahap rendah (Grassroots Leaders) termasuk pemimpin tempatan yang berhampir dengan rakyat dan masyarakat sivil, NGOs tempatan Ia didorong pekerjaan untuk keamanan di kampong mendidik dan melatih damai sejahtera di dalam tahap rendah serta mengurangkan Kebencian untuk membantu remedi yang berlaku mengenai konflik di selatan terdapat banyak organisasi yang telah diambil untuk menangani.

Disebabkan oleh kemajuan teknologi hari ini telah menubuhkan satu rangkaian aktiviti masyarakat sivil bagi melonjakkan damai melalui rangkaian social walau bagaimanapun, terdapat satu pergerakan untuk mengambil kesempatan daripada psikologi sosial anti-ceramah untuk mewujudkan keamanan serangan tungyangdan model untuk hancurkan strategi yang bertujuan dalam penciptaan kuasa Rakyat

Pertubuhan-pertubuhan masyarakat sivil di selatan mekanisme terbentuk dengan menekan asing dan mekanisme universal membuat pengiktirafan negara-negara lain Ini memberi manfaat kepada kerajaan tetapi dalam masyarakat awam hari ini telah menjadi satu masalah kestabilan bukan sebagai suatu organisasi untuk membantu orang ramai seperti yang difahamkan lagi, masalah di ternyata bahawa beberapa organisasi, pertubuhan-pertubuhan masyarakat sivil telah berulang kali menewaskan mencurahkan minyak ke atas selatan.

Pertubuhan-pertubuhan masyarakat sivil, parti-parti politik daripada pengganas memainkan peranan penting dalam memerangi BRN. Mengguna strategi perangan rakyat membawa kepada matlamat iaitu “kemerdekaan” dan “Bagaimana strategi perang gerila”(Jihad) Berita peperangan (IO) Media sosial mempertahankan dengan penyebab tentera mereka ditambah pula dengan memberi tumpuan untuk mencapai matlamat politik “penentuan sendiri” dalam wilayah yang berasingan, bebas daripada kerajaan Thailand.

Walaupun masyarakat sivil dan parti-parti politik yang telah didorong oleh Persekutuan Pelajar Patani dan Belia (PerMAS) memberi penting dengan penentuan sendiri untuk membawa kepada referendum pada masa akan datang terdapat keharmonian antara BRN dengan PerMAS.

Kumpulan PerMAS cuba untuk menyampaikan kepada orang ramai bahawa di kawasan wilayah selatan adalah tempat percanggahan dengan senjata rakyat mempunyai identiti mereka sendiri dan sebagai bumi yang diduduki oleh Negara Thailand selain itu, pelanggaran hak-hak asasi manusia yang berleluasan.

Pertubuhan masyarakat sivil politik, pengganas sebagai petunjuk utama dalam perjuangan dan telah diterima dengan baik oleh pengambilan lain merupakan satu pokok kayu yang besar dan pertumbuhan yang kukuh Ia boleh dilihat bahawa model yang perlu sempit dipukul oleh rangka kerja baru yang bertujuan untuk menggalakkan penciptaan pengetahuan memahami dengan rakyat dalam keadaan aman di tahap yang lebih rendah.

Tidak yakin bahawa masyarakat awam di selatan sedang berkembang maju sejak  tahun 47 ini hingga  419 organisasi bersama-sama.

Apabila senarai masyarakat sivil untuk mengkategorikan kumpulan dibahagikan kepada 12 sektor iaitu 1) 107 pertubuhan wanita, 2)  88 pertubuhan pendidikan Agama dan kebudayaan, 3) 43 pertubuhan media, 4) 35 pertubuhan pembetulan, 5) 33 pertubuhan juvana, 6) 31 pertubuhan akademik, 7) 31 pertubuhan pembangunan Masyarakat, 8) 14 pertubuhan kesihatan awam, 9) 11 pertubuhan sember dan alam sekitar, 10) 10 pertubuhan jaringan, 11) 10 pertubuhan Ekonomi , 12) 6 pertubuhan hak asasi manusia.

Pertubuhan-pertubuhan masyarakat sivil  sebelah politik daripada pengganas Eksploitasi mekanisme proses damai pergerakan masa lalu dan masa kini untuk mendapati bahawa pertubuhan sivil sering tidak bertindak sebagai sambungan perantaraan di antara kerajaan dan orang ramai tetapi BRN dikuasakan sokongan politik ke arah matlamat iaitu. “kemerdekaan” dengan pelaksanaan pelbagai aktiviti dalam dan keluar dari kawasan tersebut, termasuk di luar Negara apabila berlaku masalah keganasan maka akan melawat keluarga yang terlibat buat memaparkan serangan yang dikatakan penyimpangan yang disebabkan oleh kelakuan pegawai awam dengan melalui media sosial, media alternatif ke titik untuk melanjutkan media asing. bagi tujuan untuk mendapatkan dana daripada pertubuhan antarabangsa.

Ini adalah hakikat benar yang berselindung disebalik pertubuhan masyarakat sivil pada masa ini sangat sedih bukan sahaja orang di Thailand yang sedang ditipu. baik orang English pembiayaan sendiri punsama. pertubuhan-pertubuhan ini mendapat cetak sekilas. telah bergantung pada badan pasif terletak di bawah rupa pergerakan sayap depan diwarnai seperti dermawan bantuan guaman, hak asasi manusia untuk membantu anak-anak yatim, janda, dan wanita yang terlibat, tetapi di dalamnya adalah sebuah organisasi masyarakat sivil khusus untuk eksploitasi dan proses mereka sahaja.

Maafkan kepada masyarakat sivil yang kerja sama, penulis perlu tarik topeng haiwan pertubuhan masyarakat awam untuk bertindak seperti perempuan murahan jika maklumat ini tidak didedahkan kepada orang ramai untuk tahu. orang masih percaya bahawa intipati organisasi pujian dan melemahkan pergerakan masyarakat awam di wilayah-wilayah lain telah mencemarkan tidak hairanlah! mengapa pergerakan masyarakat awam di selatan, ada sebanyak 419 cuba fikirkan bahawa danabantuan daripada organisasi antarabangsa setiap tahun mengimbangi berapa banyak? Kalau fikirpun tanpa manfaat sehaja dan siapakah yang penuh manfaatnya? penulis tidak menyatakannya tetapi mari kita biarkan kepada organisasi 419 bahawa adakah organisasi anda telah membantu untuk menyelesaikan masalah selatan atau untuk memburukkan masalah selatannya.. diri anda tahu lebih baik daripada orang lain.tidak lama kemudian rakyat akan tahu dan tidak boleh ditutupkan selama-selamanya.

-------------------------------------------------------------


ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น