1/26/2559

Tanah Pondok Jihad Wittaya, Mahkamah mengarah dilucuthakkan kerana menggunakan kepada RKK.




Tanah Pondok Jihad Wittaya, Mahkamah mengarah dilucuthakkan kerana menggunakan kepada RKK.
          Mahkamah Sivil mengarahkan sitaan tanah 14 ekar daripada Sekolah Jihad Wittaya Pattani, berjumlah 600,000 bath menjadi harta milik Negara, Selepas pendakwa memfailkan dari tahun 56 B, Pejabat Pencegahan dan penindasan pengubahan wang haram telah audit mendapati bahawa “Dunnuh Wan Mad Nur” Mudir terlibat dengan kes pemberontak BRN tindakan keganasan di sempadan selatan.
pada 15 Dec Masa lalu, Mahkamah Sivilj alan Ratchadapisek di hukum Kes Nombor Hitam F.26/2556, yang pendakwa di kes khas 1 memfailkan petisyen untuk harta milik sebagai surat sijil membuat manfaat (N.S.3) No. 699 Tempat 4 Mukim Teluk Kapur Daerah Jaring Wilayah Pattani 14 ekar 1 ngan 42 wa yang harga dinilai 591,090 baht yang di miliki oleh Dunnuh Wan Mad Nur bekas mudir Sekolah Jihad Wittaya atau Pondok Jihad Wittaya dan puak, yang menjadi lokasi Sekolah Jihad Wittaya dengan dihukum menjadi harta milik Negara menurut peruntukan-peruntukan pencegahan dan penindasan pengubahan wang haram 2542B, kerana menjadi harta yang menyokong tindakan keganasan.
Dalam kebanyakan mereka yang terlibat dengan tanah Sekolah Jihad Wittaya yang diketuai oleh Jawhari Wan Mad Nur dan Faridah Cek Mad dan Hamiah Salih Man dan Adnan Cek Hasan dan Abdullah Cek Hasan yang bersama-dimiliki N.S. 3 sebagai pembangkang1-5 dalam kes ini. dengan mereka mendakwa bahawa tanah yang menjadi lokasi Sekolah Jihad Wittaya yang mengajar ilmu agama dan biasa diwarisi dari bapa dan lima pembangkang secara jujur kerjaya tidak terlibat atau dituduh jenayah atau kesalahan berkaitan dengan peruntukan-peruntukan pencegahan dan penindasan pengubahan wang haram 2542 B, Dan pembangkang tidak digunakan tanah untuk menyokong tindakan keganasan atau pengumpulan tentera atau latihannya.
 
Sementara pendakwa mendakwa dengan kesimpulan tingkah laku bahawa Pihak berkuasa telah menahan 2 pemberontak yang mengakui dia sebaga iaskar komando BRN menghantar latihan kursus askar komando dan pasukan pertempuran kecil Sekolah Jihad Wittaya atau Pondok Jihad oleh Ismail atau Cik Il Mad Sain menjadi penkawalan latihan dan Dunnuh Wan Mad Nur atau Pasu Lah menjadi mudir Sekolah Jihad Wittaya dan pegawai siasat telah mendakwa yang tertuduh sebagai penyebab kekacauan dalam tempoh 4 Jan 47 B, berturut-turut 4 Jan 51 B, berjumlah 36 orang dan pendakwa Pattani didakwa Dun Nuh dan puak berjumlah 36 orang. Kes itu kini sedang dipertimbangkan oleh Mahkamah Wilayah Pattani dan Dun Nuh dan puak berjumlah 11 orang telah didakwa kes mafia dari kejadian pergolakan di 4 Jan 4730 Jan 49 B, di Narathiwat dan Yala dan Pattani oleh Jabatan Siasatan Khas yang pegawai siasatan sudah diperiksa urus niaga dari Dun Nuh dan puak maka memutuskan bahawa tanah di bawah N.S.3 menyokong perbuatan keganasan yang berdasarkan kesalahan peruntukan-peruntukan pencegahan dan penindasan pengubahan wang haram Seksyen 3 (8). maka menyerahkan kepada Setiausaha Pejabat pencegahan dan penindasan pengubahan wang haram merujuk perkara itu kepada pihak pendakwa sebagai pempetisyen mendakwa mahkamah melalui proses undang-undang. Dan mahkamah dipertimbangkan bahawa keterangan pempetisyen boleh diterima bahawa ia adalah mengenai suatu kesalahan di bawah peruntukan-peruntukan pencegahan dan penindasan pengubahan wang haram dengan Mahkamah mengarahkan pelucuthakan harta mengikuti pendakwa mendakwa. Wartawan di lapurkan bahawa bagi kes tersebut, pihak defen dan boleh memfailkan rayuan di bawah undang-undang dalam masa 30 hari dari hari Mahkamah memerintahkan.

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น