12/09/2558

Guru menjelaskan mengapa pelajar sekolah masyarakat Kuil Ampa Wanaram makan daging babi.




Guru menjelaskan mengapa pelajar sekolah masyarakat Kuil Ampa Wanaram makan daging babi.





kes ibu bapa dan pelajar muslim Sekolah Masyarakat Kuil Ampa Wanaram makan daging babi dalam penginapan Stadium Syaluemprakiat Mukim Klong Hok Daerah Thanyaburi Wilayah Pathumthani pada13 November 2558 B. yang lalu.
     Encik Sunthorn Dangwilai Guru dan Pemangku Pengarah Sekolah Masyarakat Kuil Ampa Wanaram Tempat 5 Kampong Koh Bato Mukim Mak Mawi Daerah Jarang Wilayah Pattani telah mendedah kepada pemberita Muslim Thai Post bahawa ... "Guru-guru dan pelajar-pelajar telah pergi lawatan sambil belaja rke Bangkok dan Ayutthaya dengan kapal terbang C 130 Tentera Udara yang telah mengembara naik kapal terbang di Lapangan Terbang Narathiwat atau Lapangan Terbang Ban Thon Mukim Khok Khian Wilayah Narathiwat - Don Muang Bangkok pada11-13 November 58 B.di bawah projek lawatan sambil belajar Sekolah Masyarakat kuil Aampa Wanaram berjumlah 103 orang yang terdiri daripada 49 orang pelajar dan 12 orang guru dan 49 orang tua dan tinggal di rumah didalam Stadium Syaluemprakiat KlongHok, Thanyaburi. Hari pertama melawat Muzium Tentera Udara kemudian Zoo Dusit kemudiannya kembali tidur di Stadium Syaluemprakiat Klong Hok, Thanyaburi.

Hari kedua pergi ke Pusat Seni dan Kraf Bang Sai, Ayutthaya, kemudian pergi kepadapa sar Terapung Ayodhya dan bandar lama Ayutthaya, Kemudian pergi makan di bandar lama Ayutthaya yang banyak restoran tetapi mereka tidak membuka pada hari itu maka guru-guru telah kata dengan ibu bapa untuk makan mengikut rasa dan ada satu restoran Islam di sebelah Hospital dengan ibu bapa membeli makan malam untuk makan di penginapan.
Biasanya, makanan yang diperintah di restoran di penginapan di Stadium Syaluemprakiat KlongHok, Thanyaburi dia akan berpisah. makan pertama telur rebus. Kotak makanan kanak-kanak dan ibu bapa berbeza. Orang dewasa adalah kotak styrofoam besar dan kotak pelajar styrofoam kecil kemudian tulis di kotak styrofoam dengan milik pelajar dan ibu bapa.
Pada hari kejadian, restoran tidak menulis di kotak styrofoam bahawa yang dimiliki oleh siapa. Dan makanan yang diperintah di makan terakhir yang menjadi sarapan pagi sebelum pulang kerumah yaitu ayamg oreng pedas tetapi tidak menulis dimiliki kanak-kanak atau orang dewasa tetapi rupa styrofoam berbeza.
Pada waktu pagi Restoran menghantar makanan ke kereta tetapi tidak menulis di kotak styrofoam dimiliki orang dewasa atau kanak-kanak. Apabila semua orang ambil makanan. Ibu bapa mengetahui bahawa kotak besar bagi ibu bapa dan kotak kecil bagi kanak-kanak dan ibu bapa dan kanak-kanak diambil makanan di kereta sehingga hampir habis. Tetapi apabila ibu bapa hendak makan. Ia melihat rupa daging yang pelik (babi) dan mengesan makanan, ia tidak seperti ini. Kemudian seorang daripada ibu bapa memberi tahu guru. apabila guru tahu guru mengejutkan tetapi apabila dia berpaling melihat makanan mereka ambil hampir habis.
Guru-guru mengatakan bahawa kita salah kemudian guru yang bertanggungjawab perintah makanan bergegas ke Restoran dan ia bertanyakan, katanya, mengapa ini, Restoran menjawab ... makanan yang diperintahkan, perintah pada waktu malam dan daging ayam habis yang tidak boleh memasakkan dengan jumlah penuh dan guru diperintahkan 105 kotak jika saya ingat dengan betul. Dan dia tahu bahawa pelajar dan ibu bapa yang datang kes ini orang Muslim dan ada guru dan ibu bapa Buddha sejumlah dan katanya, nasi kotak yang dibuat itu kerana habis daging ayam maka dibuat daging babi untuk orang Buddha tetapi tidak menulis apa yang ditujukan kepada orang Buddha (daging babi) dan Muslim (daging ayam). Dan orang yang menghantar makanan dia tidak berkata kerana guru ada di sanadan guru-guru telah dibawa pelajar-pelajar bersenam yang berhampiran di 2 bas.
Kemudian guru mengata dengan ibu bapa bahawa dia kesilapan dan diterangkan peristiwa tersebut tetapi ada sesetengah ibu bapa dan kanak-kanak masih belum dimakan kerana sesetengah ibu bapa mengatakan mereka berada dengan orang Cina apa bila melihat daging mereka tahu selalu tidak makan. Ini lah yang benar, seperti yang dilihat kerana dia yang hadir dan berada didalam peristiwa itu.
Semua guru telah memohon maaf dan mengakui kesalahannya kerana ia sudah berlaku. Sesetengah ibu bapa, mereka memahami. mereka tahu bahawa guru tidak berniat. Sesetengah ibu bapa memanggil
di rumah. Kami berbual-bual perkara yang tersebut di dalam kereta. Kami menyewa 2 bas pergi ke Bangkok. Apabila sempai ke Lapangan Terbang, kami berbual-bual mengakui kesalahan lagi kerana kita hidup dalam kawasan ini, kita sudah tahu tetapi peristiwa ini kita tidak tahu dan tidak dijangka. Dan Restoran itu tidak diberitahu bahawa makanan dalam kotak itu ada babi. Semua perkara yang berlaku sebagai perkara yang tidak dijangka. Ia adalah force majeure. dan semua guru mengakui kesalahannya dan mereka sedih. Ia tidak sepatutnya berlaku tetapi ia sudah berlaku. Pengarah tergesa-gesa mengambil puak kita di LapanganTerbang Ban Thon. Kemudian ia membawa pelajar dan ibu bapa makan di sekolah kerana ia tahu bahawa sesetengah ibu bapa dan pelajar tidak makan lagi. Semua yang berlaku tidak dijangka. tidak sesiapa bertujuan untuk berlaku. Ini adalah benar "
          adapun ada sebarang syak bahawa tiada ada guru Muslim mengiringi pelajar dan guru pada kegiatan ini. Yang tidak sengaja guru-guru beragama Islam mempunyai misi peribadi di rumah. dan seorang guru Islam pada mesyuarat sekolah dia akan mengambi lbahagian dalam lawatan sambil belajar, tetapi dia penglibatan regata masyarakat. maka tiada ada guru Islam yang boleh perjalanan pada kegiatan ini. Dan kerana perjalanan ini Sekolah mempunyai bajet yang terhad maka Sekolah telah didakwa menyertai perjalanan ini daripada guru-guru dengan setiap orang 700 baht. Pemangku Pengarah Sekolah Masyarakat kuil Ampa Wanaram membuat kesimpulan untuk berfikir.

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น