12/04/2558

Mahkamah Pattani menjatuhkan hukuman mati penjenayah selatan yang menembak 5 orang Buddha Thailand.

Bang Din KotaBaru.


Pada 12 November 2558 B, Mahkamah Wilayah Pattani telah dijatuhi hukuman mati Penkeganasan 2 orang yaitu Encik ilyasak Samak dan Encik Usman Cekba menurut kes hitam 3222/57 dan merah 3602/58 yang akibat daripada penjenayah mengunakan senjata api perang tembak kedai runcit di Kampong Jai, Tempat 1, Mukim Khok Krabue, Daerah Panarek, Wilayah Pattani dan kejadian itu menyebabkan 5 orang Buddha Thailand mati dan 4 orang tercedera dan kejadian ini berlaku pada 3 Feb 2554 B.

Penulis mengemukakan wacana Presiden Vladimir Putin di Rusia “To forgive the terrorists is up God, but to send them to God is my duty.”Ampun kepada pengganas menjadi subjek TUHAN, tetapi menghantar mereka kepada TUHAN, adalah tugassaya. Penkeganasan di wilayah sempada selatan Thailand walaupun di panggil "Penkeganasan" ganti daripada perkataan "pengganas". Menggunakan nama yang berbeza tetapi kejahatannya tidak menjadi berbeza terutama dengan jenayah terhadap kanak-kanak dan yang tidak bersalah dan wanita dan wargatua yang menjadi sasaran mudah terdedah mereka tidak boleh menjaga diri sendiri yang tidak layak tindakan terhadap mereka.

Ampun kepada pengganas menjadi subjek TUHAN tetapi di wilayah sempadan selatan menghantar penjenayah Fatoni bertemu dengan TUHAN menjadi tanggungjawab keadilan. Takdir ditangkap sekumpulan penjenayah dengan di jatuhi mati mendapatkan balik apa yang mereka telah buat. Keadilan tidak dipilih kumpulan, Tidak di lindungi penjahat yang melampau yang zindik yang tidak belas kasihan. Pintu-pintu neraka telah membuka tudung tunggu 2 penjenayah Fatoni. Serah kepada ahli barisan bersatu bersedia lubang untuk dikebumikan. Ia adalah tingkah laku menghairankan yang penjenayah Fatoni sebagai seorang pelakon menggambarkan penjahat yang mengambil nyawa orang lain yang tidak pernah memikir bahawa ramai saudara-mara si mati berdukacita dengan kehilangan orang yang tersayang. Semua orang cinta kehidupan mereka sendiri, Ada bahkan haiwan yang tertunggu melihat muka penjenayah selatan pada hari memenggal kepala..

Pada 3 Februari 2554 B, Kedua-dua penjenayah Fatoni yaitu Encik Ilyasak Samak dan Encik Usman Cekba tindakan kejahatan dengan agresif yang tidak menghor mati undang-undang yang tidak takut dosa dengan penggunaan senjata api perangmenembak kalangan rakyat Buddha Thailand yang sedang pergike merit didalam hari Buddha yang penjenayah selatan tidak diabaikan. Yang menyedihkan adalah bahawa orang-orang yang meninggal dunia kebanyakannya warga tua dan mereka yang cedera ada kanak-kanak bercampur. Menunjukkan tingkah laku tidak pilihan sasaran dengan sengaja menghancurkan kehidupan orang lain.

Kami datang belakang kebiadaban kumpulan penjahat Fatoni di tindak terhadap orang Buddha Thailand pada hari itu. Penulis meminta maaf kepada saudara-marasi mati, yang penulis tidak sengaja tekanan kesakitan orang yang telah kehilangan orang yang tersa yang. Penulis delves ke dalam keperluan untuk mencela pelampauan oleh orang tanpa agama, mendedahkan kelakuan kumpulan kemerdekaan yang mempunyai rancangan menyerang orang agama Buddha Thailand yang menjadi kaum minority di kawasan wilayah sempadan selatan. Si mati peristiwa hari itu adalah Puan Pikul Sannu sukarelawan kesihatan kampong berusia 40 tahun dan Puan Laddawan yodkaew bekas guru kerajaan berusia 60 tahun dan Encik Pongsak Pesyr penyelia pendidikan Pejabat County Pendidikan Pattani 1berusia 44 tahun dan Encik Nim Nualmak berusia 78 tahun dan Encik Niphon Sermklin penolong ketua kampong berusia 62 tahun dan mereka yang cedera adalah Anak lelaki Phurikorn Kor pelajar sekolah Panarik berusia 12 tahun dan Encik Somphian Ratsrijan guru kerajaan sekolah Thakham daerah Panarik berusia 54 tahun dan Puan Sim Tanthapong ibu Ketua Eksekutif Pertubuhan Pentadbiran Mukim Kokkrabue berusia79 tahun dan Encik Pongsak Yodkaew berusia 60 tahun. Mereka yang cedera mempunyai luka tembakan di lengan dan batang tubuh dimasukkan ke hospital Panarek tetapi Encik Pongsak dan Anak lelaki Phurikorn Koma mesti di bawake Hospital Pattani.

Encik Ilyasak Samak dan Encik Usman Cikba yang merupakan penjenayah telah bertindak kejahatan manakala semua si mati dan yang cedera sedang makan nasi di kawasan kedai makanan di depan kuil dan mereka berjalan masuk kedalam kuil Mahingsaram. Kedua-duanya menggunakan Toyota trak pikap sebagai kenderaan yang diletakkan serangan hendap di kawasan tersebut dan mengambil kesempatan dalam irama sama sekali semua orang tidak dijangkakan dengan penggunaan senjata api perang pandang bulu melepaskan tembakan ke arah sekelompok orang Buddha Thailand sebelum melarikan dirinya.


Kumpulan kemerdekaan pertempuran lebih daripada sepuluh tahun lalu. Orang Buddha Thailand yang menjad ikaum minoriti telah sudah diancam dan menindas segala bentuk gangguan yang berlaku ketakutan bagi mereka. Keluarga mangsa jenayah di bawah tindakan penjenayah Fatoni mesti meninggalkan tempat kediaman yang telah hidup sejak datuk nenek mereka. Mesti menjual tanah penghidupan dengan murah bagi penduduk Islam Thailand dan sekarang orang BuddhaThailand di wilayah sempadan selatan tinggal yang rendah. Encik Ilyasak Samak dan Encik Usman Cikba kedua-duanya berada didalam tahanan, Cuba untuk menipu kematian, tidak mahu bertemu dengan TUHAN dan berunding dengan rayuan. Beberapa acara yang penjenayah selatan telah dilakukan terhadap orang Buddha Thailand atau kanak-kanak atau wanita atau sami yang merupakan penerus agama Buddha yang tidak diabaikan untuk mencetuskan perpecahan antara agama. Mewujudkan wishbones kepada rakyat Thailand yang pengikut berita ... Rayuan kedua-dua penjenayah selatan yang terselamat dari mau takan menjadi seperti mana? Tunggu mengikuti penghakiman Mahkamah Keadilan....

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น