11/09/2561

membukakan pintu oleh kerajaan akan orang yang melakukan kesalahan untuk menyerahkan diri.


Garis panduan untuk mendakwakan oleh pendakwa didalam kes keselamatan di wilayah sempadan selatan dibawah Akta Pertubuhan Pendakwa dan pegawai pendakwa 2523 B. di bawah Seksyen 21 "Percuma oleh pendakwa didalam memandangkan kes untuk mendakwakan akan orang yang berbuat kesalahan. Biarlah dia melaksanakan tugas sebagaimana yang ditetapkan oleh Perlembagaan dan undang-undang dengan keadilan".

"Lomtai Saiburi"

Penggunaan kuasa di bawah Seksyen 21 Akta Pertubuhan Pendakwa dan pegawai pendakwa 2523 B, Jika memandangkan oleh pendakwa bahawa pendakwaan jenayah itu tidak memberi manfaat kepada orang ramai atau menjejaskan ia akan keselamatan negara atau untuk mendapatkan manfaat kepada Negara kemudian diserahkan dia kepada Peguam Negara dan Peguam Negara mempunyai kuasa untuk tidak mendakwakan dia mengikut peraturan Pejabat Peguam Negara dengan kelulusan daripada KO.O. (Jawatankuasa Peguam dibawah peraturan Pendakwa Negeri) dengan diperuntukan perenggan kedua untuk berkuat kuasakan dia kerana di sebabkan daripada pendakwa tidak memfailkan aduan atau tidak merayuan atau tidak berpetisyen atau tidak menarik balik pendakwaan atau tidak menarik balik petisyen atau tidak menarik balik rayuan dengan mutatis mutandis.
Penggunaan kuasa di bawah Seksyen 21 Akta Pertubuhan Pendakwa dan pegawai pendakwa 2523 B. adalah ia menggunakan kuasa oleh Peguam Negara dan menjadi kuasa bagi pihak pentadbiran yang tidak terikat dengan sesuatu daripada pihak kehakiman. Dalam hal memerintahkan oleh Peguam Negara untuk tidak mendakwakan akan yang tertuduh di atas pada kes keselamatan, Jika memandangkan ia bahawa pendakwaan itu tidak memberi manfaat kepada orang ramai atau mungkin ada implikasi akan keselamatan Negara. Maka dalam hal ini perlu diluluskan daripada Pengarah Keselamatan Dalam Negeri Wilayah Ke-4 dahulu. Jika memandangkan ia akan bahawasanya orang itu bertindakan dengan sesat dan hendak bertaubat ia dan tidak menyertai kumpulan kemerdekaan lagi dan boleh menarik ia akan orang-orang didalam kumpulan kemerdekaan untuk menyarahkan diri kepada pegawai kerajaan. Maka Peguam Negara mempunyai kuasa untuk menarik balik akan dakwaan itu dan berakhirlah kes jenayah itu. "Perintah untuk tidak didakwakan itu" akan memberi manfaat kepada "Projek Membawa Orang Pulang Ke Rumah" tetapi mesti diluluskan dia daripada Pengarah Keselamatan Dalam Negeri Wilayah Ke-4 yang akan menjadi sumbangan kepada penkeganasan atau pesesat lebih bertembah menyertai projek membawa orang pulang ke rumah. Adapun orang yang memberi kerjasama  atau orang yang memberikan fakta kepada kerajaan. Maka mendegarkan oleh mahkamah dan akan mengurangkan akan penaltinya. pada banyak kes yang lalu, orang yang tidak mengaku pada proses soal siasat maka dihantarkan dia ke prosiding mahkamah dan telah berjuangkan dia di mahkamah dan jika bersalah ia maka tidak mengurangkan dia oleh mahkamah akan penaltinya.
Jika hendak mendengarkan pantulan orang-orang Buddha Thai di wilayah sempadan selatan. Pada masa yang lalu, tidak bersetuju oleh mereka itu akan projek membawa orang pulang ke rumah. bahkan dalam hal Lt. Gen. Pornsak Poolsawat, Captains Rantau 4. bertemukan dengan orang-orang Buddha Thai untuk mendengar masalah-masalah. Dan wakil orang Buddha Thai bercadangkan mengenai "Projek membawa orang pulang ke rumah" bahawa bersetuju oleh mereka itu akan dia tetapi hendaklah bertimbangkan dia dengan undang-undang sebagai masing-masing yang akan membantukan didalam mengurangkan masalah kebakaran di selatan kerana setengah daripada barisan kumpulan kemerdekaan itu ingin kembali ke kehidupan seperti orang yang biasa tetapi terikat ia dengan tindakan undang-undang dan takutkan ia pada hal tidak mendapatkan keadilan daripada pegawai kerajaan dan tidak mendapatkan keadilan daripada proses keadilan bahkan apabila dibukakan pintu ini, maka membantukan ia dalam hal pesesat terlebih yakin untuk menyerahkan dirinya.
ingin memberitahu kepada ibubapa dan adikkakak dan saudara-mara bagi pesesat dan orang-orang yang melarikan diri dan orang-orang yang mempunyai tuntutan undang-undang sama ada ia pada waran tangkap Dekri pemerintahan kerajaan didalam keadaan kecemasan dan waran tangkap kanun tatacara jenayah bahawa membukakan oleh kerajaan akan pintu bagi individu-individu ini untuk melaporkan diri dan menyertai projek membawa orang pulang ke rumah untuk membuktikan dirinya dan untuk membuktikan kebenaran di mahkamah. Dan jika memberi kerjasama ia dan memberikan fakta kepada kerajaan maka dikurangkan akan hukumannya dan tidak perlu melarikan diri lagi dan boleh kembali berkehidupan dengan keluarga seperti orang yang biasa. Penggunaan kuasa di bawah Akta Pertubuhan Pendakwa dan pegawai pendakwa 2523 B. Peguam Negara mempunyai kuasa di bawah Seksyen 21untuk menarik balik pendakwaan seperti yang disebutkan dia. Sehingga boleh memerintahkan ia untuk menarik balik akan segala petisyen kes kestabilan dengan diluluskan daripada Pengarah Keselamatan Dalam Negeri Wilayah Ke-4 dahulu. Dan kuasa ini hanya miliki bagi Peguam Negara sahaja dan tidak boleh mewakilkan ia akan tugas ini kepada orang lain. Dan hal ini ada peraturan dan kaifiat yang perlu ditawarkan dia dengan berturutan. Dan jika yang tertuduh yang diperintahkan untuk tidak mendakwakan dia berulangkan lagi berbuat kesalahan maka didakwakan akan dia dengan segera tanpa pengecualiannya. Pintu ini adalah satu pintu lagi yang membukakan dia olh krajaan untuk pesesat telah menyerah dirinya untuk menyertai projek membawa orang pulang ke rumah yang menjadi projek daripada Pejabat Keselamatan Dalam Negeri Wilayah Ke-4 (Bahagian Dihadapan).

…………………………………………………………



ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น