4/26/2561

Pemandangan OIC terhadap penyelesaian masalah di wilayah sempadan selatan oleh kerajaan Thai.



       Wakil daripada Pertubuhan Kerjasama Islam atau OIC (Organization of Islamic Cooperation) perjalanan ke Thailand sejak 26 Februari hingga 1 Mac yang lalu. mereka telah melawat wilayah sempadan selatan seperti yang lalunya untuk memantau keadaan pergolakan di kawasan yang tersebut
          dan kehidupan saudara-saudara Islam yang menjadi minoriti yang OIC akan bertanggungjawab untuk menjaga 57 negara anggota di seluruh dunia tetapi Thailand bukan ahli OIC maka di sini OIC menjadi pemerhati sahaja. Sepanjang lawatan oleh jamaah wakil itu keadaan kawasan telah berbiasa yang tidak seperti sebelumnya yang banyak keganasan yang berusahalah oleh kumpulan kemerdekaan yang ingin menyampaikan kepada OIC bahawa wilayah sempadan selatan masih berada keganasan serta dengan menunjukkan potensi mereka dalam berkonflik dengan kerajaan Thailand.

       Lawatan OIC, Jadual hariannya, mereka pergi ke kawasan untuk mengesan kemajuan dalam menyelesaikan kerusuhan di kawasan itu dan hal kehidupan saudara-saudara Islam. Mereka mengalami aura masyarakat pelbagai budaya, Mengunjungi gaya hidup yang berbeza pada etnik dan agama. Dan tempat yang pertama pada 27 Februari, jamaah OIC mengembara ke Pusat Kewarganegaraan Thailand yang terletak di daerah Saiburi, Pattani untuk mengikuti perkembangan projek membawa orang pulang ke rumah, Kemudiannya pergi ke Yala, Pergi ke Pasar Pimolchai yang penjahat bom meledak akandia yang ada orang kematian dan kecederaannya. Kemudian mereka dengar taklimat dari agensi keselamatan di Pusat Pentadbiran Wilayah Sempadan Selatan dan lawati TK PARK (Pusat Pembelajaran Yala).

          28 Februari, jamaah OIC perjalanan ke Universiti Narathiwat Rajanagarindra. Daerah muang. Wilayah Narathiwat. Dan dengar taklimat mengenai operasi dan melawat institusi Islam dan pengajian arab sebelum daripada perjalanan ke Masjid Pusat, Narathiwat untuk bertemu dengan Jawatankuasa Islam tetap wilayah itu dan bersama-sama bersembahyang jamaah di situ. Selepas itu, pergi ke Maahad Attarkiah Islamiah untuk melawat pengajaran dan pada waktu petang, melawat komuniti orang Cina di Kuil Chowmae Lim Ko Niaw. Daerah Muang. Wilayah Pattani.

          1 Mac, Jamaah OIC telah bertemu untuk berhormat kepada General. Surashet Shaiwong. Timbalan Menteri Pelajaran di Dewan Bandaraya Pattani, dan pergi ke Kampong Sai Khow. Daerah Khokpo. Wilayah Pattani untuk melawat komuniti dua gaya hidup dan hal kehidupan bersama di atas pelbagai budaya oleh orang Thai Buddha dan Muslim.


   daripada lawatan wilayah sempadan selatan oleh Pertubuhan Kerjasama Islam atau OIC pada kali ini. Mereka berkagumkan dasar dan usaha oleh kerajaan Thailand untuk menyelesaikan masalah wilayah sempadan selatan yang bertujuan untuk pembangunan ekonomi dan pendidikan dan menggalakkan kewujudan bersama secara damai dan menyokong perundingan damai yang sedang dijalankandia. dengan negara Malaysia sebagai fasilitator yang ia adalah sebagai wakil OIC dengan OIC tidak semestinya menjadi pemerhati dengan langsung seperti yang dituntutkandia, tetapi jika kerajaan Thailand meminta bantuan ia bersedia untuk menyokongkannya. dan OIC mengesahkan bahawa ia tidak menyokong separatism negara dan mahu melihatkan orang yang berbeza pendapat menyertai perbualan untuk kedamaian. Kandungan penting yang Jamaah Pertubuhan Kerjasama Islam menyebutkandia pada menyelesaikan masalah wilayah sempadan selatan oleh kerajaan Thailand adalah seperti berikut.

          Pertama. Masalah di wilayah sempadan selatan Thailand menjadi masalah domestic. Menyelesaikan masalah oleh Kerajaan Thailand, berbetullah. Dan mereka akan memberitahu kepada saudara-saudara di negara-negara Islam telah diketahui dan difahamkan kepada niat yang ikhlas oleh kerajaan Thailand. Dan meminta saudara Muslim di wilayah sempadan selatan berbantu masyarakat sebagai seorang yang baik dan bersedia untuk bekerjasama dan membantu kerajaan Thailand untuk menyelesaikan masalah wilayah sempadan selatan.

          Kedua. memuji masyarakat pelbagai budaya dan dihargai keharmonian oleh komuniti Buddha Thai, Thai-Chinese dan orang Islam Thai yang boleh hidup bersama secara damai. Dari lawatan ke wilayah sempadan selatan pada kali ini sudah jelas bahawa masalah di kawasan ini bukan konflik agama yang Thailand menyediakan penjagaan Ikhwanul Muslimin yang lebih baik daripada beberapa negara-negara Arab.

       Ketiga. Pertubuhan Kerjasama Islam atau OIC (Organization of Islamic Cooperation) tidak menyokongkan keganasan dan terima kasih kepada raja rama 9 yang berdedikasi dirinya untuk menjaga umat Islam untuk meningkatkan kualiti hidup kepada yang lebih baik. Minta berkomunikasi kepada yang berbaza pendapat berubahlah ia ke meja rundingan dan lagi mereka menggalakkan untuk kumpulan kerja untuk bercakap damai telah berjaya dan membawa keamanan kepada rakyat dengan segera.

          Keempat. mereka bersetuju dengan penyelesaian masalah wilayah sempada selatan oleh kerajaan Thailand yang tanpa diskriminasi kuam dan agama dan menyediakan sokongan pendidikan yang sama. Walau bagaimanapun, meminta kerajaan Thailand mempromosikan pendidikan agama dan dunia dan harus fokus pada garis profesional secara serentaknya.

          Kelima. Bagi 57 negara anggota OIC yang diadakan mesyuarat pada setiap tahun itu. Thailand bukan ahli OIC tetapi dia dijemputkan untuk OIC berhadir sebagai pemerhati dan seolah-olahnya Thailand adalah salah satu daripada negara anggota OIC. Dan pada menyelesaikan masalah oleh Thailand itu ia amat baik untuk menjadi contoh bagi negara yang lain.

          yang terakhirnya. mereka meminta Ikhwanul Muslimin di wilayah sempadan selatan untuk bersetia kepada negara. Mereka memuji dan terkesan kepada “projek membawa orang pulang ke rumah" yang dilaksanakan oleh Pejabat Keselamatan Dalam Negeri Wilayah Ke-4 (Bahagian Dihadapan) yang membantu dan menjaga orang-orang dibawah projeknya untuk kembali ke masyarakat dan menjalani kehidupan yang normal serta dengan dimintakan kepada peserta projek untuk bekerjasama dengan kerajaan untuk dilahirkan keamanan di wilayah sempadan selatan.

------------------------------

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น