4/22/2558

9 SoalanPermasjawapan yang terragukepadarakyat

                           Tigawilayahsempadanselatanmemangadasekumpulanpelajardalamsatukumpulanaktivispolitik yang menyokonggerakan. BRN di bawahnama "Permas" yang berdiri Persekutuan MahasiswaAnakmudadanSiswaPatani (Pelajar Persekutuan pelajarPatani)

membentangkancajkebebasanhasutantuntutanbahawapegawai-pegawaikerajaan, melanggarhakasasimanusia, kedua-dua di dalamnegeri. danluarnegaratuntutan-tuntutankeadilanuntukahli-ahliperikatan, kumpulan "Permas" dianggapsebagai "Pihak-Pihak" teruskenegeriinidanangkatantentera. sempadanseruanperang di latarbelakang !!!

Masalalumasihadaanggotapergerakanbarisanbersatu, BRN, tetapidalamsatuperanan lain bertanggungjawabdalampergerakanpolitikdibawahbayang-bayangan "Permas" dantidakdapatdinafikanbahawaterdapathubungandalamsemuaaspekpergerakan. Dari 
kumpulankeganasanmenyerangpangkalantenteralautkormarin di wilayahNarathiwat.adalahsatucontoh yang jelasdanpadamasaituterdapat16 orang meninggalduniaolehkeranamenjaditindakanbalasdaripadapihakberkuasa. Tetapiyang paling masyhurdi ataskematianEncikMakrosoChanwadeebekaspelajar PNYS dimensilain, ahlivokal BRN dandalamkematianyang palingmenarikhatidaripadaseorangpelajarkolej di Yala. Sebagaiahli "Permas" dimasukkan.
Adalahdiketahuiumumbahawa "Permas" adalahsebuahpertubuhanpelajar di belakang yang luarbiasalagi.Kumpulan penasihatdanpenyokongadalahundang-undangpesalahitu.Ancamankepadaisu-isukeselamatannegara, hampir.Selainitu, ada yang terlibatdalampengedarandadah di kawasanitu.Kumpulan-kumpulanaktivitiutama "Permas" telahdiadakansatucabarankepadakuasakerajaan.Dan pendedahankepadabencana, kestabilannegarainisecarakeseluruhannya.Terutamanya yang bertujuanuntukBicaraPatanimenghasutrakyatuntukberdirituntutanuntukmenentukannasibmerekasendiridengan referendum (The Principle of  Rights to Self-Determination).
                Pihak yang bergerakadalah "terbuka" dan "di belakangtabir" (mengesahkan) daripada "Permas" dihidupkan. "gerakanpolitik " untukmenyasarkan "PembebasanPatani" oleh yang samadengangerakan " tentera" gerakan yang disebabkan BRN yang membunuh orang yang tidakbersalah.

IssaraBeritaArtikelinidanmenegaskanbahawa "Permas" Terdapatbeberapakawasan di media arusperdana.Sayatahukawasandan yang laindaripadamereka. Southern Berita The IssaraBeritaIamenyimpanmaklumattentang "Permas" 9 SoalandantemubualsiarandenganPresiden "Permas" padamasaini, EncikSuhaimingDullasaktelahgambaran yang tinggi di bandar yang dikenaliuntuktujuanapa? 

Walaupunorganisasiinibergerak di negeri-negeridenganpuakpemisahuntukbebasdari Thailand.
DianggapsebagaisalahsatuPusat Selatan.Berita ISRA telahmendedahkanidentitisebenar.Yang sebeluminiEncikpkonphengnertmenulisdalamruang.Bercakapkepada editor bertajuk "Io melampauisempadan" "adalahsekalangan yang mewujud pet hantu" danmenuduhpasukankeselamatanhalamantersebuttanpamenyebutsatulaman "pengganaspatani " daripada proses penjajaran yang telahdiputarbelitkankonflikmenghasutlagi.

Pasukankeselamatandidakwatelahtersiratsesuaturahsia, tersembunyiatautidak !!Sukaruntukmeneka, tetapipastinyatidakmenunjukkan yang mendalamrapatdenganPejabatberitaIssaradengankumpulan "Permas" adalahhanyasatukebetulan.Atauhanyamahumenjualberita.
     1.SiapakhahPermas ?
Permas (Persekutuan MahasiswaAnakmudadanSiswaPatani) mewakilipelajar Persekutuan PelajarPatani.Denganmenyamarsuarapelajaruntukmenjalankanaktiviti-aktivitimerekasepayameningkatkantarafhidupgolonganitu. Dan untukmenyokong proses politik BRN.

     2.Misi“Permas”
Duamisikumpulanpermasiaitupeace destroying, struggle for BRNertinyapemusnahkeamanan. Dan berjuanguntuk BRN apabiladiterjemahkankedalamamalan, iaadalah 1) suaradangerakanpolitik BRN 2) sebuahorganisasipusat, didoronguntukganas 3) sebagaipolitikpelajardanbeliamengemudipatani,pemisahmenuntutkemerdekaandari Thailand.

     3.Kerja-kerja "Permas"
VisiPermasmenuntutkesetaraanpenjehatfatonidankeadilanuntukbebas yang keduaadalahuntukmelatihdanmeningkatkanpatanibeliapelajarstrategiruangpolitikterbukauntukmenentukannasibmerekasendiri.

     4.Pendirian "Permas"
Kedudukansebenarkumpulanitusebagai "Permas" kepadaperdamaian, bagaimanapun, berpuashati.Rakyat berpuashatidengankeamanan yang kesimpulanadalah "Permas" adalahsatu idea yang hebatuntukmenudingjarikekanan, belokkiri, menghidupkanperintahgerakan BRN.

     5.Pembangunan "Permas"
Keganasan di Selatan telahdibuat yang panjangdanberlarutan, danseolah-olahtidakpernahberakhir.MenjejaskankesejahteraanrakyatBuzadanMelayu Islam 

Patani,Permastelahmewujudkansatukeadaanketidakpercayaanberlaku di kalangan orang yang menggunakan agama.EtnikadalahKeputusanmembawakepadaperselisihan di dalammasyarakatseperti yang diperlukan. Proses iniadalah BRN mahuituberlaku
   6.BagaimanakhahstrukturkumpulanPermasdimasasekarang? "Permas" rancangangenerasi ke-3 dantanggungjawabpihak-pihak yang berbeza, tetapipadahakikatnyabagipelantikanituhanyalahanakpatung yang mpunyaikuasauntukmembuatkeputusanmengenaisebuahsyarikat yang benar-benar.

SepertiEncikSuhaimingDullasakpertua"Permas" padamasakinitidakmempunyaiapa-apakuasa di semua,mereka yang mempunyaikuasadanpengaruh di belakanggerakanadalahEncikAtefSokkoEncikStefini.Jugamemohonpembiayaandariperdagangandadahuntukmenyokongaktivitipergerakanitu "Permas" sentiasadisebabkanolehayahnya.Saudara-mara yang tinggal di komunitimengedardadah yang gemar.

Lokasi lain Iaadalahstrukturditubuhkanpalsuapabilapresidenbukan orang yang sebenardihakikattidakmahumenjadisukardenganmenengahkebawahuntuksetiapahligerakanBarisanBersatumatisiapa yang di belakangdanpengaruhkepadapertelingkahanpolitikdalaman. ramaidenganmengarahkanahli-ahliuntukmencariruang di tempatkejadian, dankembaliapa-apagambaran yang salahtindakan yang didakwakerajaan.

7. Sudut"Permas" KepadaKerajaanNegeri Thailand.
           Bagiperspektif, "Permas" kepadakerajaan Thailand.Jangansekali-kali apa-apa yang positif di matarakyat.Thailand adalahnegeripenyerangtanahPatani.Dibulianakmelayudanmelanggarhakkebebasanpenjahatfatoni.
8. Mengapa "Permas" keadaandenganpandangan yang negatif.
          OlehkeranapembinaansemulaInkubasifikirsalah.InstitutPondokbaik-olehpemimpin agama.PemimpinPemikiran Dan pemimpin-pemimpinpergerakanBagi orang-orang muda yang membenci agama.Termasukpegawaikerajaan Thailand, walaupunkerajaanikhlasdalammenyelesaikanpergolakan di wilayahselatanuntukkembalikeamananentahbagaimana.Iaakanmenyekatsemua bentuk.
9.Matlamatakhir proses damaidan."Permas" mahukebebasan, autonomiataupenentuanreferendum nasipdirisendiri.
"Permas" Matlamatakhir proses damai. Mestiberakhirdengan "kemerdekaan" atau "Ekonomi Auto" (autonomi) hanyasebagaipelan "berjalanberasinganbersama-samadengan" kumpulanBRN.
“Permas”tidakbersetujumeneruskanrundinganuntukmembinakeamanan di selatankerajaansekarang. Kita perluterusmembantahdengancara yang amandanmenghancurkansemuabentuk. Dan mewujudkantahapgerakan BRN untukmemprovokasipihakberkuasasecarapaksamenindastindakan.Iniadalahkumpulan "Permas" inginmenyampaikankepadaKerajaan Thailand di luarnegara yang menggunakankekerasan.Pelanggaranhakasasimanusiamahucampurtanganasing.Akhirnyamembawakepada referendum (hakuntukpenentuansendiri) untukmentakrifkandirisebagaisebuahnegarauntukmenarikdiri.


Berikutadalah 9 soalan "Permas" untukmenjawabfikiran orang ramai.sebagaipemilikmempunyaihakuntukkebebasanbersuaradankreativiti. Atau "Permas"? Merekajugadibawa ....Tetapisayainginmenegaskansekalilagibahawajika "Permas" keutamaanuntukkeamanan, namun. Orang sanggupkeamananyang ....keranatingkahlaku yang laludinasihatkansifatorganisasiadalahjelas ... jadiiatidakmenghairankanbahawaterdapatsatupergerakanuntukmemberitekanankepadakerajaandalamsemuabentuk. Setiap kali peringkatuntukbercakapdamaidenganmasalalu.Dan terusbercakapkeamanan di masakini.

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น