4/25/2558

IbuBapaMengalirAir Mata ApabilaAnakNavaviYakopMengakuDiri MenjadiAhliPergerakanRKK

IbuBapaMengalirAir Mata ApabilaAnakNavaviYakopMengakuDiri MenjadiAhliPergerakanRKK
Pada 10 April 2015 , Unit khastenterahitam 49 telahmeletakansatupengekstrakandalamruang air-susunkawasan air-cucuhDaerah Sri-sakhon Wilayah Narathiwatdapatmenyiasatdanmenahan2individu yang disyakitahunamakemudiannantiiaituEncikNavaviYakopdanEncikAbdulhalengHawaesertamerampassenjata2 laras
                2 laras yang dirampasiaitu 1. Senjatatangan( UZI )9mm.LUGERnomborsenjata 36400157 serta 2 kotakpeluru, 2 pistol automatic (NORINCO) 9 mm.daftar4402220 nomborsenjata 6008739 serta 2 kotakpeluru.Dari kajiantentangpegawaimendapatisenapang sub-machine gun (Uzi) dan 9 mm. Luger adalahsenjataapi yang telahdirampasolehkumpulanjenayah yang menyerangpangkalanoperasiRgai.r. 15121 ataupangkalanhitamasas.pada 19 Januari 2011.
Padamasalalu, pegawai-pegawaitelahdikesan pistol dirampaskembalisecaraberterusan.Jumlahsenjataapidirampassejumlah61silinderpadamasainimungkinlalu, danbaki22 silindersetong39untukmenyusullagi.
Bagi 2 senjataapiEncikNavaviYakopbersetujubahawaperjalananuntukmendapatkandariEncikAbdulkariatautukchaerHakwaeketuapengacaualasan COMPI kawasan air-kasaemukimsri-sakhon Daerahsi-sakhonWilayah Narathiwat.EncikAbdulkariini.MengarahkandirinyadenganEncikAbdulhalengHawaebertujuanuntukmengambilmengenaipuncakeadaan yang diwujudkandalamtempoh 10 hingga15 April 2015semasaperayaanBuzadalam Sri - SakhonNarathiwat.
Selepasmenerimasenjataapi Dan kemudianmengarahkandirinyadengan. EncikAbdulhalengHawaeitumenyasarkanuntukpergikekampong benae-nakamukim ta-ma-yungdaerahsri- sakhonuntukmemenuhidenganEncikAbasataubasic cikhakjenayahditahapkekerasan. IaAbasSekiranyatelahditangkaptetapikinidalaminsuransjaminanuntukbersama-samamerancangjenayah di kawasanitu.Beliautelahditangkapdengan pistol sebelum.
Kemudianitu, EncikNavaviYakoptelahmendedahkanbahawakakitangan yang telahmenyediakanrancanganuntukmenyebabtembakkandibalaipolis sri-sakorndiantaraperjalananitutelahditukarkanpenjagapersimpangan di Tambonsri- Sakhon Daerah Sri-sakhon, Wilayah Narathiwat. padamalam10 April 2015.
EncikNavaviyakoptelahmengakuidiribahawapernahmendengarsejarahpattani, melaluisumpahdandilatihbadankasarsudahmempunyailatihanbersamadengantigaanak-anakmerekaolehEncik Ismail Maknukpenyokonglatihan.
EncikNavaviyakopdanEncikAbdulhalengHawaehendakuntukmenarikbaliksumpahdanpada12 April 2015pihakberkuasatelahdijemputpemilik(babo)untukmemprosespengeluarankesumpahanmenyediakankedua-duasudah.
SelepassumpahmerekaEncikNavaviYakopdiiktirafsebagaipenyebabperingkatoperasipengganasanRKK selepasmasukkedalampuncakeganasan.Dan telahmenamatkankursus RKK, merekatelahterlibatdalammasalahkeganasan di daerah Sri-SakhonWilayah Narathiwatketiga-tigaacarabersama-sama.
Peristiwa yangpertamasamatembakkenderaanHunwee. sebelumbomdiletupkanatastentera set keselamatan. Guru retak. 3112 PasukanPetugasNarathiwat 37 cederadalam 5 lelaki di rumah, kolakawiMoo 1, Sri-sakhonpada 31 Januari 2013dalammasa yang ada. sertaipunca 9 orang olehEncikNavaviYakopberkhidmatsebagaipenembak.
Peristiwa yang keduaperistiwa yang menyebabkanletupan. Dan melepaskantembakankearahpusatpemeriksaanMengakibatkan2 kecederaanperibadiberlakupada 16 April, 2013,mempunyai3orang penyebabtermasukEncikNavaviYakopsebagaipenembak
Peristiwayang ketigatembakpegawaibahagianketenteraandaripada 4903 KemTenteraPasukanPetugas49 di jalanrayakampung air-tae-taeMukim5 dalamKalong daerah Sri-sakhonNarathiwat,semasadalamperjalananpulangdaripadamenghadiriacarasukan. Termsuk5 orang tenteracederadan 2orangmeninggaldunia di hospitaliaitu(sukarelawanNachepongPhimmaratdansukarelawanVissenukNualkaew) pada 22 Jun 2014, denganketiga orang penyebabolehEncikNavaviYakopsebagaipenembak
Buktiforensikberkaitankes-kesforensik polis pusat 10 adalahpemeriksaanforensiksenjataapi, duasilinderdidapatiberkaitandenganpembentukan 6 kesiaitu.
Silinder 1 sub-machine gun gun (Uzi) 9 mm. Luger 36400157 Guns N Ammo Kesdengan 2 unit 1 silinderdikesandalamdirektoriSejarahPengebumian Reap. 10 ke 4 kesbersama-sama.
Perbicaraanpertamapada 14 Februari 2011penjahatditembakmatiseorangEncikChaipatNokkhawdaeng(meninggaldunia) PuanDaengNokkhawdaeng(tiadakecederaan)kesanberlakudiladangrumah air- Wars Moo.1 Sri - SakhonwilayahNarathiwat.
Kes2pada 20 Mac 2011ditembakpegawai polis sri-sakhon (tiadakecederaan) kejadianberlakuditempatpoint pemeriksaanMoo.1 / Sri -Sakhon. Narathiwat
Kes 3pada 16 April, 2013pembunuhanpusatpemeriksaan Moo.1 / Sri-Sakhon.Narathiwat
Kes 4pada 14 May 2013seranganpengakap unit tenterahitam 48 semasamemandupasukankeselamatankonvoiperubatansempadanselatandijalanrayakawasanEnordalammukim  2 / Sri-Sakhon. Narathiwat
SenjataApisilinder 2 pistol, automatik (Norinco) 9 mm. Luger menandakan 4402220 N Gun 6008739 Kesdenganjumlahtembakan 2 dikesanlagidalamdirektoripengebumian m. 10 ke2 kesbersama-sama.
Perbicaraanpertamapada 13 September, 2556 menyerangrakyatdanpertembungantembakan (Tiadakecederaandankematian) yang disebabkanjalanke Moo 3 Sribunpod Sri Sakhon,Narathiwat.
Kes 2 pada1 7 November  2014penyerangditembakMr.JaroonSrican(meninggaldunia) danPuanterangcaiBunkliang(cedera) semasamemandumotosikal di jalanraya yang sri-sakhon kalong  Moo 5 / Sri-Sakhon. Narathiwat.
Pemeriksaanforensiksenjataapi, duasilinderdigunakandalamkausadanberada di ataspercubaandenganjelas. tembakan audit. Direktorisenjataapi polis Pautankepunca, mana-mana yang pentingdenganprosidingterhadappesalah.
Tetapibuktiyang pentingiaituEncikNavaviYakoptelahmemberipengakuankepadapihakberkuasabahawadiriadalahahlipenjajaranRKK bersatutanpapaksaan. Dan sebarangpenggunaankekerasanIatidakmerupakanpelanggaranhakasasimanusia. Amalandalamrangkakerjaundang-undangitu, pengarahpolisiBahagianKeselamatanDalaman 4, pegawai-pegawaitelahmenjemputibubapadaribahteraEncikNavaviuntukmenghadirisesimaklumbalasdengansetiaplangkahuntukmemastikanketelusan.
ApabilaibubapaEncikNavaviYakopmendapatkanuntukmendengarpengakuanseoranganaklelaki, yang jugaseorangahlijenayah yang ganas.Berasamaafuntukmendengarbahawa, keranakehidupanmasalalutidakpernahbelajardaripadaanaklelakimerekasebelumituahliPerikatan RKK keranaanakmerekaadalahkeluarga yang baik.Pekerjakeras, yang bertanggungjawab.Apabilainiadalahpuncakeganasan.TelahmenyebabkankeadaanDenganpenggunaansenjataapi, pegawaiserangandan orang yang tidakbersalah yang terkejutdansedihbahawaanaknyamenyertaigerakanuntukmewujudkanmasalahkepadapenduduk di Selatan secarakeseluruhannya.
Banyaklagikeluarga yang mempunyaipenyesalan.Apabilakanak-kanakdanremajamereka.PernahbelajarTetapiiaadalahsatuusahakumpulanuntukmenggalakkanberjalankearah yang salah. Untukmenamatkanmasahadapan yang digunakanuntukmenyertaipergerakanitu.Puncakeadaan yang diwujudkanolehibubapa.Isteritidakpernahsedarsebelumseseorang yang dekatdengankeluargasebagaipergerakan yang bersatuuntukpengganas.Tetapiketikapegawai-pegawaiditangkaplagi.Dan telahmembuatpengakuanbahawadiaadalahseorangahlipenjajaran RKK melalui fibrosis zum.
Keluargasebagaisebuahinstitusi yang sangatpentingkepadaasas-asasmasyarakat.PersatuandanIbubapaperlumemantautingkahlakuanak-anakmerekaakanmenjagaanda. Iniadalahmasadepandanadalahterutamanyabergantungkepadaibubapapadahari-hariakandatang. Janganmenjadialatpergerakaniniuntukmemutarbelitkansejarah.Penyelewenganajaran agama Dakwaanhasutanpencabulanhakasasimanusia.Bukanmasyarakat yang setimpal.IamahucenderungdengansengajamelakukanuntukanakPatanisaudaraMelayu. Semuatindakandaripadausahauntukkuasanya.

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น