Memendang masalah api selatan...
Perkara,membuka simpulan
undang-undang khas dengan pelanggaran hak asasi manusia.
'Bang din Kota Baru’
“Tentera yang beroperasi di wilayah sempadan selatan itu
supaya membantu polis dalam mengekalkan keamanan dan menguatkuasakan
undang-undang sahaja bukan ia turun untuk pertempuran atau perang akan penkeganasan”.
Itu adalah menjadi kewajipan
tentera dalam misi untuk menyelesaikan masalah Wilayah Sempadan Selatan tetapi
dalam pandangan orang-orang yang berpendapat secara berbeza dan ahli akademik
telah pendapat bahawa tidak perlu mempunai tentera di Wilayah Sempadan Selatan dan mendakwa untuk pemansuhan undang-undang khas dan menarik
balik tentera meninggalkan kawasan tersebut secara tetap.
Kumpulan
penyamun selatan menggunakan taktikal mewujudkan pergolakan yang disebabkan
oleh penkeganasan (Perpetrator of Violence) itu bertindak seiring dengan
perjuangan politik oleh pertubuhan-pertubuhan masyarakat sivil bergerak untuk menuntut dan tekan operasi
pegawai-pegawai awam satu cara lagi yang Isu-isu utama
adalah pelanggaran hak asasi manusia dan penguatkuasaan undang-undang di
Wilayah Sempadan Selatan terutamanya
pada DNA dan Telah menunjukkan bahawa
masalah Wilayah Sempadan Selatan menjadi Konflik bersenjata (Armed conflict)
dan mendakwa untuk penentuan nasib sendiri. (Self-penentuan).
penulis minta izin untuk membuka resection
undang-undang yang dikuatkuasakan
di Wilayah Sempadan Selatan yang
menuduh melanggar hak asasi manusia oleh Pegawai.
Amalan
pihak berkuasa di Wilayah Sempadan Selatan Ia dilindungi oleh undang-
undang khas yang telah diterima
pakai yang mesti bertindak dengan suci hati dan tidak
diskriminasi dan tidak lebih
daripada munasabah dan tidak lebih daripada yang diperlukan di
bawah Seksyen 17 undang-undag di
raja Pentadbiran negeri di Situasi Kecemasan.
Apabila
dilakukan jenayah, Pihak berkuasa negeri perlu menguatkuasakan undang-
undang untuk membuat tangkapan
kepada prosiding jenayah dan menggunakan Sains Forensik untuk
mengesahkan identiti (Pemeriksaan DNA) tetapi
pertubuhan-pertubuhan masyarakat sivil memfailkan tuntutan keadilan dengan
menuduhkan bahawa Pegawai melanggar hak asasi manusia kepada Pengarah
Keselamatan Dalam Negeri Kawasan 4 dan menjelaskan
tindakan pegawai-pegawai awam.
Prinsip-prinsip umum dalam
mengambil DNA “Perlu ada persetujuan untuk
mengambil DNA” tetapi ada
kekecualian dengan tidak lazim diizinkan kerana mempunyai
undang-undang sokongan dalam
sesetengah situasi penting dan dalam pengumuman mengguna
undang-undag di raja Pentadbiran negeri di Situasi
Kecemasan di Wilayah Sempadan Selatan Ia mengisytiharkan
situasi darurat serius dalam Seksyen 11(6) Perdana Menteri mempunyai kuasa
untuk memerintahkan ujian DNA untuk menjaga keselamatan awam.
Menurut
pertubuhan-pertubuhan masyarakat sivil telah mengambil perhatian dan
mendakwa bahawa bercanggahan
dengan hak asasi manusia itu “Mesti keselamatan Negara
adalah utama” yang boleh diterima
tetapi cukup realistik untuk keselamatan awam.
Pada
pertengahan tahun 2558 B, yang lalu, kumpulan duta Negara Pertubuhan
Antarabangsa Kerjasama Islam ke
Thailand melawat wilayah sempadan selatan. Dalam hal ini,
kumpulan duta melawat pusat
operasi keterangan 10 oleh mereka telah menyaksikan
pelaksanaan
dasar-dasar kerajaan yang memberi keutamaan kepada pentadbiran keadilan di
bawah rangka kerja undang-undang
dan dilayan sama rata dan mereka difahamkan bahawa
Keadilan Thailand ketelusan dan
boleh diperiksakan dengan mengguna sain forensik yang
piawaian untuk memberi
keadilan kepada semua pihak.
Satu isu lagi kumpulan pelajar
Permas telah mengadakan pentas untuk mendidik orang awam mengenai penentuan
nasib sendiri (Self-determination)
sebenarnya bagaimana? Dan bolehkah dilakukannya? Seperti
yang telah mendakwa.
Permas adalah sebuah organisasi
yang didorong politik bagi BRN terutamanya
pergerakan penentuan nasib sendiri (Self-determination)mereka membuat semua cara untuk
referendum “bebas” daripada Kerajaan Thailand.
Peraturan antarabangsa yang mengawal
Hak Politik Pasal 1 menyatakan bahawa "semua rakyat mempunyai hak untuk
mengenakan dengan kehendak sendiri oleh hak itu dan rakyat
akan menentukan status politik dengan
bebas termasuk pelaksanaan yang bebas dalam pembangunan sosial dan ekonomi dan
budaya mereka.” Hak untuk menentukan nasib sendiri (Self-determination) ini
tidak boleh dilakukan dengan kempen dan mewujudka berterusan oleh organisasi
masyarakat sivil kerana Thailand telah membuat pernyataan yang ditafsirkan
(rizab) hak untuk menentukan nasib sendiri tidak boleh dilakukan dalam semua
perkara” dan ada yang
dirizabkan bahawa “Dilarang metafsirkan untuk membenarkan atau menyokong
apa-apa perbuatan untuk pemisahan atau memusnahkan kedaulatan wilayah negara
atau perpaduan politik negara dan kemerdekaan
sama ada kesemuaan atau sebahagiannya ".
Pergerakan
organisasi masyarakat sivil di wilayah sempadan selatan tidak semua ucapan tetapi
membawa sesetengah kandungan Kemudian mewujudkan gelombang dan menghasut dan telah
menganjurkan seminar untuk meyakinkan orang untuk bersetuju dan menyokong
pihak-pihak mereka dengan tidak menyebut rizab dan
Perlembagaan Kerajaan Thailand yang lalu telah membentuk referendum apabila "Ia
adalah perkara yang mempengaruhi kepentingan negara dan rakyat Ia akan
menjadi referendum.” Jadi
penentuan nasib sendiri (Self-determination) tidak boleh dilakukan di Wilayah
Sempadan Selatan di bawah perlembagaan masa lalu yang tidak membenarkan
referendum dalam isu Wilayah Sempadan Selatan. Pada ketika
tidak membuka jalan untuk referendum atau perlu mendengar orang
ke seluruh negara, Ini bermakna bahawa proses yang akan membawa kepada
penentuan nasib sendiri, ia tidak boleh bertindak seperti yang kumpulan
kemerdekaan menghasut.
Sementara
itu, Ahli Akademik kumpulan kemerdekaan usaha untuk menyampaikan
kepada organisasi asing bahawa isu Wilayah Sempadan Selatan adalah Konflik
bersenjata (Armed conflict).
"Konflik bersenjata di
negara" sebagai perjuangan antara kuasa-kuasa kerajaan negeri dengan
kuasa-kuasa anti-kerajaan tau di antara kumpulan-kumpulan yang Kerajaan
belum ditubuhkan lagi dan
Unsur utama dianggap isu utama seperti berikut.
1)
Mempunyai pertubuhan.
2) Mempunyai komander.
3) Mempunyai kawasan kawalan.
4) terdapat
serangan yang berterusan dan unison.
komponen kecil (Tahap keterukan pertempuran).
1)
Penggunaan penindasan dengan tentera.
2) berunding dengan kumpulan
keganasan.
3)
organisasi antarabangsa dan negara-negara lain telah mengambil bahagian.
4) ada mereka yang terbunuh dan
mencederakan ramai.
5)
kerap berlaku kerosakan kepada harta dan kerosakan itu meluas.
”Dalam keadaan ada Angkatan tentera
enti kerajaan" Lihatlah di rantaian perintah dan berkebolehan sistem operasi dan terdapat
logistik dan disiplin dalam tahap tertentu dan
boleh mengikuti kewajipan asas undang-undang perang seperti bersenjata dan
mendedahkan serangan dan tidak menyerang dan memusnahkan orang yang tidak
terlibat dan keupayaan untuk berunding dengan kesatuan.
Kementerian luar negari telah
membuat satu kenyataan pada September 2554 B, sebahagian daripadanya, masalah
Wilayah Sempadan Selatan Ia bukan konflik bersenjata (Armed conflict),
sebab.
1) Tidak ada
kumpulan yang
telah
bertanggungjawab bagi keganasan yang berlaku.
2)
Pengacau tindakan dalam bentuk rahsia yang tidak
didedahkan.
3)
Tidak ada bukti bahawa ada seorang
komander tentera.
4)
Tiada kawasan dikawal oleh sesuatu puak.
5) Kebanyakan peristiwa menjadi
jenayah biasa.
Perkara yang Penulis menyatakan
semua telah mempunyai jawapan kepada semua isu-isu dari segi undang-undang khas
yang diterima pakai di Wilayah Sempadan Selatan dan amalan pihak
berkuasa tidak melanggar hak asasi manusia dan tidak impak kepada kehidupan harian rakyat
dan isu-isu Penentuan nasib sendiri (Self-determination) yang pelajar Permas
berusaha setiap cara untuk referendum mengenai pemisahan untuk
"bebas" daripada Kerajaan Thailand, ia tidak boleh dilakukan. dan
masalah Wilayah Sempadan Selatan tidak konflik bersenjata (Armed conflict)
bukan konflik bersenjata di dalam negara (Internal Armed conflict) atau bukan
konflik bersenjata antarabangsa (Non Internal Armed conflict) tetapi sebagai
mengekalkan perintah dan menguatkuasakan undang-undang di bawah undang-undang
jenayah dalam negeri (Domestic Criminal Law) ) sahaja.
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น