10/29/2558

Memendang masalah api selatan...




Memendang masalah api selatan...
Perkara,membuka simpulan undang-undang khas dengan pelanggaran hak asasi manusia.
'Bang din Kota Baru’
            “Tentera yang beroperasi di wilayah sempadan selatan itu supaya membantu polis dalam mengekalkan keamanan dan menguatkuasakan undang-undang sahaja bukan ia turun untuk pertempuran atau perang akan penkeganasan”.
            Itu adalah menjadi kewajipan tentera dalam misi untuk menyelesaikan masalah Wilayah Sempadan Selatan tetapi dalam pandangan orang-orang yang berpendapat secara berbeza dan ahli akademik telah pendapat bahawa tidak perlu mempunai tentera di Wilayah Sempadan Selatan dan mendakwa untuk pemansuhan undang-undang khas dan menarik balik tentera meninggalkan kawasan tersebut secara tetap.
            Kumpulan penyamun selatan menggunakan taktikal mewujudkan pergolakan yang disebabkan oleh penkeganasan (Perpetrator of Violence) itu bertindak seiring dengan perjuangan politik oleh pertubuhan-pertubuhan masyarakat sivil bergerak untuk menuntut dan tekan operasi pegawai-pegawai awam satu cara lagi yang Isu-isu utama adalah pelanggaran hak asasi manusia dan penguatkuasaan undang-undang di Wilayah Sempadan Selatan terutamanya pada DNA dan Telah menunjukkan bahawa masalah Wilayah Sempadan Selatan menjadi Konflik bersenjata (Armed conflict) dan mendakwa untuk penentuan nasib sendiri. (Self-penentuan).
             penulis minta izin untuk membuka resection undang-undang yang dikuatkuasakan 
di Wilayah Sempadan Selatan yang menuduh melanggar hak asasi manusia oleh Pegawai.
            Amalan pihak berkuasa di Wilayah Sempadan Selatan Ia dilindungi oleh undang-
undang khas yang telah diterima pakai yang mesti bertindak dengan suci hati dan tidak
diskriminasi dan tidak lebih daripada munasabah dan tidak lebih daripada yang diperlukan di
bawah Seksyen 17 undang-undag di raja Pentadbiran negeri di Situasi Kecemasan.
            Apabila dilakukan jenayah, Pihak berkuasa negeri perlu menguatkuasakan undang-
undang untuk membuat tangkapan kepada prosiding jenayah dan menggunakan Sains Forensik untuk mengesahkan identiti (Pemeriksaan DNA) tetapi pertubuhan-pertubuhan masyarakat sivil memfailkan tuntutan keadilan dengan menuduhkan bahawa Pegawai melanggar hak asasi manusia kepada Pengarah Keselamatan Dalam Negeri Kawasan 4 dan menjelaskan tindakan pegawai-pegawai awam.
            Prinsip-prinsip umum dalam mengambil DNA “Perlu ada persetujuan untuk
mengambil DNA” tetapi ada kekecualian dengan tidak lazim diizinkan kerana mempunyai
undang-undang sokongan dalam sesetengah situasi penting dan dalam pengumuman mengguna undang-undag di raja Pentadbiran negeri di Situasi Kecemasan di Wilayah Sempadan Selatan Ia mengisytiharkan situasi darurat serius dalam Seksyen 11(6) Perdana Menteri mempunyai kuasa untuk memerintahkan ujian DNA untuk menjaga keselamatan awam.
            Menurut pertubuhan-pertubuhan masyarakat sivil telah mengambil perhatian dan
mendakwa bahawa bercanggahan dengan hak asasi manusia itu “Mesti keselamatan Negara
adalah utama” yang boleh diterima tetapi cukup realistik untuk keselamatan awam.
            Pada pertengahan tahun 2558 B, yang lalu, kumpulan duta Negara Pertubuhan
Antarabangsa Kerjasama Islam ke Thailand melawat wilayah sempadan selatan. Dalam hal ini,
kumpulan duta melawat pusat operasi keterangan 10 oleh mereka telah menyaksikan
pelaksanaan dasar-dasar kerajaan yang memberi keutamaan kepada pentadbiran keadilan di
bawah rangka kerja undang-undang dan dilayan sama rata dan mereka difahamkan bahawa
Keadilan Thailand ketelusan dan boleh diperiksakan dengan mengguna sain forensik yang
piawaian untuk memberi keadilan kepada semua pihak.
            Satu isu lagi kumpulan pelajar Permas telah mengadakan pentas untuk mendidik orang awam mengenai penentuan nasib sendiri  (Self-determination) sebenarnya bagaimana? Dan bolehkah dilakukannya? Seperti yang telah mendakwa.
            Permas adalah sebuah organisasi yang didorong  politik bagi BRN terutamanya pergerakan penentuan nasib sendiri (Self-determination)mereka membuat semua cara untuk referendum “bebas” daripada Kerajaan Thailand.
            Peraturan antarabangsa yang mengawal Hak Politik Pasal 1 menyatakan bahawa "semua rakyat mempunyai hak untuk mengenakan dengan kehendak sendiri oleh hak itu dan rakyat akan menentukan status politik  dengan bebas termasuk pelaksanaan yang bebas dalam pembangunan sosial dan ekonomi dan budaya mereka.” Hak untuk menentukan nasib sendiri (Self-determination) ini tidak boleh dilakukan dengan kempen dan mewujudka berterusan oleh organisasi masyarakat sivil kerana Thailand telah membuat pernyataan yang ditafsirkan (rizab) hak untuk menentukan nasib sendiri tidak boleh dilakukan dalam semua perkara” dan ada yang dirizabkan bahawa “Dilarang metafsirkan untuk membenarkan atau menyokong apa-apa perbuatan untuk pemisahan atau memusnahkan kedaulatan wilayah negara atau perpaduan politik negara dan kemerdekaan  sama ada kesemuaan atau sebahagiannya ".
          Pergerakan organisasi masyarakat sivil di wilayah sempadan selatan tidak semua ucapan tetapi membawa sesetengah kandungan Kemudian mewujudkan gelombang dan menghasut dan telah menganjurkan seminar untuk meyakinkan orang untuk bersetuju dan menyokong pihak-pihak mereka dengan tidak menyebut rizab dan Perlembagaan Kerajaan Thailand yang lalu telah membentuk referendum apabila "Ia adalah perkara yang mempengaruhi kepentingan negara dan rakyat Ia akan menjadi referendum.Jadi penentuan nasib sendiri (Self-determination) tidak boleh dilakukan di Wilayah Sempadan Selatan di bawah perlembagaan masa lalu yang tidak membenarkan referendum dalam isu Wilayah Sempadan Selatan. Pada ketika tidak membuka jalan untuk referendum atau perlu mendengar orang ke seluruh negara, Ini bermakna bahawa proses yang akan membawa kepada penentuan nasib sendiri, ia tidak boleh bertindak seperti yang kumpulan kemerdekaan menghasut.
            Sementara itu, Ahli Akademik kumpulan kemerdekaan usaha untuk menyampaikan kepada organisasi asing bahawa isu Wilayah Sempadan Selatan adalah Konflik bersenjata (Armed conflict).
            "Konflik bersenjata di negara" sebagai perjuangan antara kuasa-kuasa kerajaan negeri dengan kuasa-kuasa anti-kerajaan tau di antara kumpulan-kumpulan yang Kerajaan belum ditubuhkan lagi dan Unsur utama dianggap isu utama seperti berikut.
            1) Mempunyai pertubuhan.
            2) Mempunyai komander.
            3) Mempunyai kawasan kawalan.
            4) terdapat serangan yang berterusan dan unison.
komponen kecil (Tahap keterukan pertempuran).
            1) Penggunaan penindasan dengan tentera.
            2) berunding dengan kumpulan keganasan.
            3) organisasi antarabangsa dan negara-negara lain telah mengambil bahagian.
            4) ada mereka yang terbunuh dan mencederakan ramai.
            5) kerap berlaku kerosakan kepada harta dan kerosakan itu meluas.
            ”Dalam keadaan ada Angkatan tentera enti kerajaan" Lihatlah di rantaian perintah dan berkebolehan sistem operasi dan terdapat logistik dan disiplin dalam tahap tertentu dan boleh mengikuti kewajipan asas undang-undang perang seperti bersenjata dan mendedahkan serangan dan tidak menyerang dan memusnahkan orang yang tidak terlibat dan keupayaan untuk berunding dengan kesatuan.
            Kementerian luar negari telah membuat satu kenyataan pada September 2554 B, sebahagian daripadanya, masalah Wilayah Sempadan Selatan Ia bukan konflik bersenjata (Armed conflict), sebab.
            1) Tidak ada kumpulan yang telah bertanggungjawab bagi keganasan yang berlaku.
            2) Pengacau  tindakan dalam bentuk rahsia yang tidak didedahkan.
            3) Tidak ada bukti bahawa ada  seorang komander tentera.
            4) Tiada kawasan dikawal oleh sesuatu puak.
            5) Kebanyakan peristiwa menjadi jenayah biasa.
            Perkara yang Penulis menyatakan semua telah mempunyai jawapan kepada semua isu-isu dari segi undang-undang khas yang diterima pakai di Wilayah Sempadan Selatan dan amalan pihak berkuasa tidak melanggar hak asasi manusia dan tidak impak kepada kehidupan harian rakyat dan isu-isu Penentuan nasib sendiri (Self-determination) yang pelajar Permas berusaha setiap cara untuk referendum mengenai pemisahan untuk "bebas" daripada Kerajaan Thailand, ia tidak boleh dilakukan. dan masalah Wilayah Sempadan Selatan tidak konflik bersenjata (Armed conflict) bukan konflik bersenjata di dalam negara (Internal Armed conflict) atau bukan konflik bersenjata antarabangsa (Non Internal Armed conflict) tetapi sebagai mengekalkan perintah dan menguatkuasakan undang-undang di bawah undang-undang jenayah dalam negeri (Domestic Criminal Law) ) sahaja.

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น