10/28/2558

Bersifat paradoks diluar pentas berundingan damai adalah.. tabiat BRN.




Bersifat paradoks diluar pentas berundingan damai adalah.. tabiat BRN.
'Bang ding Kota Baru‘
Pada Isnin, 7 september, 2558 B, Ada orang-orang yang mendakwa bahawa ia sebagai Pejabat Perhubungan Awam dan Maklumat BRN yang telah menerbitkan video di You Tube, dan beberapa jam selepas itu hanya "pasukan Issara News" telah diterjemahkan transkripsi kenyataan bahasa Melayu oleh Encik Abdul Karim Khalid. Dan telah mengurangkan sesetengah kandungannya yang kiasan kepada institusi utama negara yang diterbitkan dalam talian. Kandungan pendahuluan terus membangkitkan semangat, yangbermaksud "Kepada orang Melayu Patani yang dihormati dan tercintai. Hendaklah kamu menjadi umat yang satu dan perpaduan, Jangan tunduk kepada kekalahan. “
          di peta Dunia, saya ingin tahu bahawa dimanakah negara Patani? Hanya ada wilayah Pattani dan Yala dan Narathiwat, yang merupakan sebahagian daripada Thailand dan orang-orang tinggal bersama-sama dalam pelbagai budaya. Hanya kumpulan BRN mereka usaha mewujudkan perselisihan didalam masyarakat dan sosial. Dan Ia telah berkata didalam klip di atas, dengan katanya "Sejak masa lalu terdapat impak yang serius terhadap semua aspek sama ada politik dan ekonomi dan sosial dan budaya yang penyebab dari Penjajah Siam tanpa Keadilbenaran”.
            Ia boleh dilihat bahawa tujuan menyebarkan klip itu untuk propaganda dan
membangkitkan semangat dan memberi panduan fikiran dan gambaran yang salah. Dan
kenyataan dalam klip itu adalah sama sekali berbeza dengan realiti yang berlaku di Wilayah
Sempadan Selatan. Dan penderitaan rakyat dan kemusnahan ekonomi yang menyebabkan tiada sesiapa berani untuk melabur di kawasan itu dan terdapat menghalang pembangunan
dalam semua aspek, Saya bertanyakan bahawa siapakah tindakan keadaan ini? Jawabnya,
Ia tindakan BRN, Betulkah?
            pertempuran kumpulan BRN pada hari ini adalah perjuangan "Revolusi oleh
rakyat untuk rakyat" atau tidak? Jika kita kajian tingkah laku dan sikap masa lalu itu menunjukan
bahawa pemimpin-pemimpin kumpulan kemerdekaan  mementingkan diri dengan jelas. dan
Pemimpin-pemimpin berbahagia dengan memerintah di luar negara dan mengabaikan
angkota barisan bersatu yang pertempuran di kawasan itu, Bagaimanakah Kehidupan mereka dan rakyat. Ini menunjukan bahawa mereka tidak perjuangan untuk rakyat seperti yang
didakwakan.
            Pertempuran oleh Barisan Bersatu Revolusi Negara Melayu Patani (BRN) dengan
dakwaan bahawa matlamat utama adalah untuk mendapatkan kemerdekaan untuk melindungi
hak dan kepentingan orang Melayu Patani ke atas kedaulatan tanah selaras dengan Piagam
Bangsa-Bangsa (UN) 1514 dan dikatakan lagi bahawa banyak negara jelas bahawa penjajah Siam. tidak menghormati maruah diri manusia dan hak untuk menentukan nasib sendiri.
            Menurut peraturan antarabangsa yang mengawal Hak Politik Pasal 1 menyatakan
bahawa "semua rakyat mempunyai hak untuk mengenakan dengan kehendak mereka sendiri
menurut kuasa hak itu dan rakyat boleh menentukan status politik diri dengan bebas termasuk
pelaksanaan yang bebas dalam pembangunan sosial dan ekonomi dan budaya mereka.“
            Hak untuk menentukan nasib sendiri (Self-determination) ini tidak boleh dilakukan
oleh berkempen dan berpakaian yang berterusan kerana Thailand telah membuat
pernyataan yang ditafsirkan (rizab) hak untuk menentukan nasib sendiri itu tidak mungkin dalam
semua perkara dan mempunyai rizab dengan katanya “tidak boleh ditafsirkan untuk membenar  atau mana-mana perbuatan yang menyokong pemisahan atau memusnahkan kedaulatan atau perpaduan politik negara atau kemerdekaan sama ada keseluruhannya atau sebahagiannya ".
            Kerajaan Thailand terus berundingan damai sempadan selatan dengan kerelaan dan keikhlasan untuk membawa konflik ke meja rundingan untuk membincangkan jalan keluar daripada masalah dengan jalan damai dan membawa keamanan kembali ke kawasan itu secepat mungkin dan mengurangkan konfrontasi dengan tentera yang membawa kepada keganasan. Kami tidak menipu rakyat Patani seperti kumpulan BRN menuduhkan.
            hakikatnya, Orang yang menipu dan menggunakan rakyat sebagai alat adalah Barisan Bersatu Revolusi Negara Melayu Patani (BRN) yang telah dilakukan semua cara untuk kepentingan kumpulan sehingga memutarbelitkan ajaran agama yang membawa kehinaan dan kerosakan kepada orang Islam keseluruhan, Ia juga mereka adalah orang yang musnah dan bercanggah dengan kerajaan Thailand dalam semua dimensi, Walaupun berundingan damai yang berlaku dengan mereka gunakan tabiat asli membuat fitnah di luar pentas dengan kenyataan melalui Youtube, didalam rangkaian sosial media, ini diimplikasikan petunjuk bahawa mereka tidak ikhlas seperti setiap kali yang beradakan berundingan.
             Selama konsep Barisan Bersatu Revolusi Negara Melayu Patani (BRN) kekal tidak berubah dan terus dalam mewujudkan gelombang menentukan nasib sendiri bagi orang Melayu Patani yang tidak boleh dilakukan sebagai menghasut dan menipu rakyat Patani, ini sebagai perkara yang tidak masuk akal oleh pemimpin BRN berharap untuk menggunakan rakyat sebagai alat untuk menubuhkan dirinya sebagai pemerintah.
             Akhir sekali, jika klip yang tersebut adalah bagi Pejabat Perhubungan Awam dan Maklumat BRN benar. Penulis berfikir bahawa tidak kreatif kepada suasana rundingan damai sempadan selatan yang sedang progresif kerana banyak Rantau yang konflik di dunia tidak berjaya dengan tentera dan keganasan tetapi menamatkan dengan berundingan dan bersama-sama mencari jalan penyelesaian masalah dan tidak berjaya dalam masa yang singkat tetapi ia mengambil masa untuk membina pemahaman antara satu sama lain. Dan yang paling penting, perlu mengambil manfaat rakyat adalah utama bukan kepentingan mana-mana satu kumpulan...kami berdua untuk keamanan kembali ke wilayah sempadan selatan secepat mungkin .... Amin ...

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น