7/23/2558

BenarkhahWilayah Sempadan Selatan AdalahTempat PerjuanganUntukAgama ...?


BenarkhahWilayah Sempadan Selatan AdalahTempat PerjuanganUntukAgama ...?

                Melayupataniadalahsekumpulan yang hidupdalamjumlah yang besar di wilayahsempadanselatan Thailand diselesaikanrezekidariPattani.Narathiwat Dan YalaTermasukbahagianSongkhladenganjumlahpenduduk 3.359.000 orang, atau 3 peratusdaripadajumlahpenduduk.MelayuPatani, kebanyakannya orang Islam. Sepertimajoritipenduduk Malaysia.MelayuPattanimenamakandiri" OrangMelayu." (Orang Melayu; اورڠملايو). Inibermaknabahawa "Orang Melayu".
                Padamasaini, pakaianMelayuetnikMelayumasihbelumdapatdilihat di mana - mana.Terutama di tigawilayahselatan, lelakimasihmemakaikainsarungWanitamemakaipakaian batik Terdapatjilbab Islam di Malaysia pakaianbudayasemasaumat Islam di Malaysia telahberubah. Melayumembuatkawasan yang lebihmoden, denganpakaiankhasdari Malaysia. TetapimasihadaidentitiMelayu. Dan Islam yang cukupkekuatannya
                MelayuadalahseorangMuslim yang taat.Dengansolat (Sembahyang) di masjid ataurumahMasjid yang dilakukanolehkedua-dua haji keMekah danberpuasa dibulanRamad hanadalahhariperayaan dalamharirayasatumajlisperkahwinan (Makanpulut) sunat (Masokyawi) untukmenunjukkanbahawadiaadalahseorang Muslim.Setiap orang Islam adalahuntukberimankepada Allah, Tuhan.SatubagiumatIslam sahaja.
KemakmuranmasyarakatteknologiKemasukanbudaya Barat telahdatang danmemberiim pakkepada kehidupanharianrakyat. Serta caraMelayuhidup. Seranganitudidakwamempunyaikumpulantertentu orang Thailand keranakerajaancubauntukmenelandanmenyerapdaya Thailand.
                Propaganda dari orang-orang yang tidakmahuidentitiitu.Gaya hidupditelandanmenyusupkerajaan Thailand tidakbenarsekalipun.Orang Melayutidakhilangdaritigawilayahsempadanselatanini.tetapimasihkekal, dankerajaantelahmempromosikanpemuliharaan orang Melayu di tigawilayah, tidakberhilangtermasuksemuasektoruntukmemberitumpuankepadabudaya, identiti, bahasa, warisanMelayukepadagenerasimuda.
                Dalam media sosial, telahusahauntukmewujudkankumpulan yang bersatu orang untukmemerangikerajaan Thailand.Iatelahdisiarkan. " berjuanguntukpembebasan Dan untukmembinakemerdekaan "sebagai virus olehmemutarbelitkansejarah. Dari segikonseppertempuran di tigawilayahsempadanselatan.
Sesungguhnya, Thailand bukanDarulharbi(bukannegarayang berperanguntukmempertahankan Islam.Atauuntukmembebaskantanah Islam) kerana Jihad (berperangpadajalan agama), andaperlumengambilkirakunciberikut Islam telahdilindungiatautidak, umat Islam mempunyaihakuntukkewarganegaraandanpenyertaandalammentadbirnegaraatautidak, tanah airadalahgayahidupdantempatmencarirazkibagiumat Islam menjadihakmilikdankebebasanberagamaterancam, dilucutkanatautertindas? dansebagainya.
                Iabolehdilihatbahawa Thailand Majesty Raja sebagaiKetua Negara. Fadhilatdanpenegak agama di rantauini-Nya. Orang thailandsemuakaum, agama adalahsangatbertuahkerana di tanah Thailand. Raja, yang telahdiisiFadhilat.Dan PerlembagaanKerajaan Thailand, kesaksamaansemuakaum, agama


tadbirtanpadiskriminasidanbahawahakkesaksamaankewarganegaraan.Umat Islam di Thailand untukmendapatkanhak.Tidakada jihad (Dan perangilah di jalan agama), kerana orang-orang Islam di bawahpemerintahanbukan Islam tidakdilarangolehperuntukan-peruntukan Islam sekalipun.
Keranasyariat Islam.Mengenaliperbezaandankepelbagaian agama danbudaya.Serta kepelbagaianetnikJikaapa-apatindakanataupernyataanitu.Untukmenunjukkanbahawa Islam bersabar. Jemaah agama ganasdankumpulanetnik lain. Sayaberfikirbahawaiabetulatautidak. Ketiga-tigawilayahselatanhariinijikaiaadalahsatuperjuanganuntukmembebaskan agama yang benar-benartelahdilakukan, bagaimanapun, iabukanlahsatuperkara agama. Tetapibeberapa orang telahditanam rasa danmemahamikumpulanetnik.Sejarah Dan tuntutankaumdanuntukmemimpinperjuanganuntukdiskriminasitanahselatanIniadalahbertentangandenganajaran Islam, secara literal.
                Nabi Muhammad (SL.) telahdihantarkemisirahmatkepadadunia.Dan mengajakmanusiauntukmenyembah Allah sahaja.Orang yang dilahirkan di mukabumiini.Adalahuntukmenyembah Allah.Seperti yang Iakatakanitu "Dan akutidakmenciptakanjindanmanusiakecualiuntukberibadahkepada-Ku" (51: 56), bukankeranaperebutankuasa yang diikutikemerdekaan. Thailand penyamar ....keranaNegara Thailand telahmemberisegala-gala haknya.
                PeristiwainiTindakanpenyamunhari yang panjangpasifmenyimpulkanbahawa jihad merekakinimengaksestanpa had itu. Olehkeranaterdapatramai orang yang tidakbersalah yang telahmengalamikecederaanberat di tanganperompakdibuatmasalahMelayuawam.
                Malah, ... jihad itutidakadalahalatdalamperangterhadapmereka yang tidakbersalah. Tidakbermaknakemusnahannyawadanharta orang yang tidakbersalah.Bukanalat yang akandigunakanuntukmembuli yang lemahdantertindas. Samaadamerekaakanmenghormatimana-mana agama tetapi, memetikdoktrin jihad kepadakemusnahanjiwadanharta orang yang tidakbersalahdanbarang-barang yang dicuri. Dianggapsesuatuperbuatan yang salahmengikutprinsip Islam.Tindakan "Fa Sash" (kerosakan di mukabumi).
                Olehitu, marilahkita orang Melayu Islam memahamitindakanPergerakannegara Utara Jauh, manakalapencuribukanperjuangansebenar.Tetapikeadaanuntukkepentingangolongantertentu, tetapituntutanuntukmenjadiseorangpahlawan yang berjuanguntuk agama marikitaberdoabersama-samasetiapsaudaraMelayuKiryatdoauntukpenjenayahberhentimembunuhdanmemusnahkan orang-orang yang tidakbersalah ... danmemohonperompakuntukmenghentikankeganasanKeranakeganasanbukanpenyelesaiandantidakakanbebaskeranasauhtisu 11 tahun, tetapikerugianmasihbelummelihatcahaya di hujungterowonglagi.
                Diahasutandanmemutarbelitkanjajaranbawah.Untukmeneruskanperjuangan jihad. (Fight padajalan agama) yang membawakepadakehilangannyawadanharta orang yang tidakbersalahadalahbanyak. AhliGabungandanada yang tertipuapabilakebenarandiberipengajaranberpalingmenentanggerakandenganmelaporkanpermintaankehadirankepadapihakberkuasauntukmembawa orang-orang pulangkerumah.Untukkembalikepadakehidupan normal dengankeluarganya ...
                Agama adalahsuatuperkara yang suci, iaadalahsensitifkepadaperasaan. SemuajemaahmestimengikutajaranNabi.Pergerakantelahmengubahajaransesetengahkonfigurasi agama.Kemudian Imam mempunyaikredibilitiuntukkuliah di pelbagailokasiuntukmeyakinkan orang ramaiuntukmendengarbersetujudinilaisemula. Engganmenyertaipengganassebagaisatucarauntukmenarik orang mudamenyertaipergerakanbarangandicurisejakbeberapadekadlaludenganjumlah yang tersilapberjalankedalampusaran air yang jahatsatu proses yang beroperasibersumpahkeadaankeganasan yang diciptaolehtersilapmenyangkaperjuanganuntuk jihad, ibubapamestisedarperompakpergerakan. MestiMemahamianakandauntukmengetahui yang sebenar. Dan tidakmenjadialatyang dieksploitasilagi, keranaThailand ..bukantanahDarul-harbisepertiPergerakan yang mendakwajua ...

……………………………………

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น