7/28/2559

Membuka "rahsia". kumpulan keganasan perjuan gantanpa ideology.



Membuka "rahsia". kumpulan keganasan perjuan gantanpa ideology.


‘Ibrahim’

      Keganasan di sempadan selatan Thailand. Sejak awal tahun 2547 B, hingga kini dasar mulanya api selatan hingga hari ini mempunyai lebih daripada sepuluh tahun. Nampaknya tidak semakin pudar. Ada mengisi api itu bertambah seru pada sebentar-sebentar. Walaupun ramai orang bersama-sama cuba untuk memadamkan.       

          Punca keganasan telah menyebabkan kerugian ekonomi dan sosial dan politik di Sempadan Selatan dan masyarakat Thai secara keseluruhan. Dasar di padam api selatan berubah-ubah dan berbeza-beza mengikut keadaan politik di dalam Negara. Pemimpin kerajaan pada setiap era mempunyai peranan utama dalam menentukan hala tuju untuk menyelesaikan masalah tersebut. Terdapat juga faktor-faktor bahaya komplikasi yang berlaku di kawasan termasuk faktor yang berpunca daripada tekanan luar negara.


          Punca oleh kumpulan keganasan pada hari ini, setiap hari keadaan terus menciptakan. banyak peristiwa, banyak kawasan masih berlegar menyakiti orang yang tidak bersalah. Pegawai-pegawai penguatkuasa undang-undang untuk menangkap ahli keganasan dan buat lanjutan dikesan pangkalan operasi dan tempat pembuatan bahan letupan dan senjata-senjata yang banyak.

          Penulis ingin tahu bahawa ahli keganasan yang pegawai menangkapkan dia mempunyai apa yang didorongkan dia untuk menyertai kumpulan kemerdekaan. Dan saya hendak tahu bagaimana sikap dan pendapat orang-orang ahli itu terhadap perjuangan kumpulan kemerdekaan pada hari ini. Akhir sekali, rasa ingin tahu adalah ideologi kumpulan kemerdekaan masih wujud atau tidak? Kerana tingkah laku jenayah telah berubahkan.

          soalan, jika tidak ada jawapannya adalah seperti menjerit di dalam hutan tetapi tiada siapa yang mendengar. Begitu juga, apabila ingin tahu tentang kumpulan keganasan yang banyak ditangkap kerana penyiasat telah mengumpul maklumat ini ? atau tidak untuk menjawab keraguan orang ramai.

          Penulis menerima maklumat dari seorang punca berita. dia telah memberitahu bahawa sebab yang pertama bagi pesesat sertai kumpulan kemerdekaan ialah kerana di pujuk untuk mengambil bahagian dalam perjuangan bagi umat Islam yang tidak mendapat keadilan. Terdapat sedikit yang berfikir membalas dendam pegawai dengan digunakan keganasan. Dan kebanyakannya tidak mempunyai ideologi. Terdapat sangat sedikit yang perjuangan dengan ideologi untuk membebaskan negeri Fatoni.

          Yang ditangkap, Pada masa ini, kumpulan itu mempunyai banyak yang menjadi belia yang menjadi barisan bersatu sebagai pemberontak dengan kejahilan. Dan apabila selesai daripada proses air ikrar dan sumpah maka tidak boleh menarik diri daripada organisasi. Apabila sesat dan sudah menyertai kumpulan kemerdekaan maka hampir tidak ada peluang untuk kembali ke dalam masyarakat dengan normal. pada ketika tidak mahu untuk menyertai tindakan keganasan tetapi apabila tidak ada kerjasama maka di ungut dari ketua. Jika hendak melari maka tidak akan lepas kerana semua kawasan di mana penduduk Islam berada bermaksud ada ahli kumpulan kemerdekaan bersembunyi dan akan ada seorang yang hendak membunuh untuk menutup mulut.

Sebab-sebab dan motif yang pesesat berkeputusan untuk menyertai kumpulan kemerdekaan.

          Sebab-sebab dan motif yang pesesat berkeputusan untuk menyertai kumpulan kemerdekaan. Terutamanya di sebabkan dengan herotan keimanan agama dan memupuk idea dan mendorong jihad dan terikat dengan sumpah. Dan sebab  yang tersedia ialah Siam penyerang agama dan tanah air. Apabila yang dipupuk itu tidak tahu mengenai cerita-cerita yang benar maka ia menyertai kumpulan kemerdekaan kerana takut. maka jika ketidakpatuhan Allah akan menghukumkan. Apabila menyertai dengannya akan menerima ganjaran dari Allah dan boleh membuat martabat untuk diri mereka sendiri dengan membunuh orang kafir, terutama pada Buddha Thailand.

          Untuk meningkatkan kesedaran dan mewujudkan identiti Melayu. Kumpulan kemerdekaan menggunakan rasa yang berbeza dan merenggangkan penduduk tempatan. Quote etnik Melayu Patani. Mendorong semangat perlindungan identiti kaum dan agama.

          Tuntutan tidak boleh menjadi wajar ekonomi. Kena kawalan politik. kena diskriminasi social. Dizalimi, ditindas, dianiaya dari pihak berkuasa yang menjadi pemerintah dan orang Melayu berada di bawah pemerintahannya.

          Tekanan ke hadapan trauma pada masa lalu antara Siam dan negeri Pattani telah diserahkan kepada anak-anak mereka dari generasi ke generasi dengan pengeraman dan memutarbelitkan sejarah sejak Siam mempunyai Pattani sebagai jajahan dan telah diusahakan untuk menjadi kerajaan tunggal yaitu Thailand. yang berbeza agama dan budaya dan tradisi dan keimanan dengan bangsa Melayu.

          Membina keyakinan bahawa kumpulan kemerdekaan boleh pemisahkan. dan daripada pertempuran untuk memimpin pemisah Pattani daripada pentadbiran Negeri Thailand. Apabila berjaya, ia akan memberi manfaat bersama-sama dan meningkatkan hak-hak dan lebih baik daripada berduduk di bawah pemerintahan Negeri Thailand.

          Yang berlaku daripada bersangkal. Persekitaran. Apabila kuam karabat dan isteri-suami menjadi ahli keganasan dan menjadi penduduk di kampung yang telah ditubuhkan. Syarat-syarat yang hidup terpaksa menyertai atau menyokong kumpulan kemerdekaan secara auto metic.

          Berlaku daripada ketakutan ugut daripada ahli-ahli andalan di kampung. Apabila ahli telah ditangkap dan disoal siasat. Maka jika bekerjasama dengan pihak berkuasa negeri tidak akan menjamin apa-apa keselamatan untuk diri mereka sendiri dan keluarganya kerana kumpulan kemerdekaan takut yang di tahan mendedahkan rahsianya. Akhir sekali, apabila di tekan maka ia terpaksa menyertai kumpulan kemerdekaan dengan tidak dapat di elakkan.

Insentif untuk ahli keganasan tindakan jenayah.

          Takutan akan seksa yang akan dihukum yang ketua pasukan operasi adalah ditunjukan sasaran jenayah. Apabila perintah itu tanpa apa-apa amalan. Ketua pasukan bertanggungjawab untuk dihukum dengan berpuasa atau ditegur teruk atau salah satu perintah daripada pemimpin senior termasuk hasutan penaik semangat dengan menggunakan herotan tentang agama "Syahid" yaitu kematian yang di sebabkan oleh pertempuran. Dan ahli-ahli mesti menderma wang kepada kumpulan kemerdekaan satu baht sehari seorang untuk ahli-ahli teringat pada setiap masa dan bersedia untuk mengorbankan segala-galanya, walaupun kehidupan mereka kepada perjuangan, dan kejayaan kumpulan kemerdekaan.

          Masalah komplikasi daripada perdagangan dadah. penyeludupan minyak. Barang haram diseludup. Ahli keganasan akan mempunyai peranan atau menterlibatkan yang penting dan akan meletakkan wang daripada pendapatan ini untuk menyokong kumpulan kemerdekaan untuk keganasan di kawasan itu.

          Pada masa ini, ia dilihat bahawa keganasan oleh kumpulan keganasan sama ada ia serangan Hospital Jok Airong dan menembak pegawai tentera hitam. Seperti yang anda lihat dari tingkah laku di atas dari kumpulan keganasan terdapat bahawa ia melanggar dan bertentangan dengan undang-undang kemanusiaan antarabangsa. Bertentangan dengan ajaran Islam kerana hak asasi manusia dalam Islam walaupun di dalam perang Hospital, kakitangan perubatan mesti dilindungi.

          Pada hari yang sama pada pencerobohan Hospital Jok Airong oleh kumpulan keganasan. Juga ada meniru pakaian wanita Islam untuk menyembunyikan diri dari pegawai-pegawai dalam mewujudkan keganasan dengan mesingan ringan, Uzi menembak pengawal keselamatan stesen kereta api yang merupakan suatu kesalahan di dalam Islam.

          Iaitu sampel daripada kumpulan keganasan pergerakan sebagai kesalahan pada agama dan peraturan antarabangsa. Selain daripada contoh, juga ada banyak lagi kejadian yang tidak disebutkan tetapi pengesahan dari seorang yang ditangkap ketika soal siasat ia telah memberikan maklumat bahawa pertempuran kumpulan kemerdekaan tidak ada arahan dan tanpa ideology dalam perjuangannya. Setiap satu daripada jenayah itu dia masih bertanya diri sendiri bahawa untuk apa kah dan kepada siapa kah yang perlu dilakukan? Itulah pengakuan daripada mulut ahli keganasan yang ditangkap oleh pegawai

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น