11/24/2557

Hal ini berlaku dari Langkasuka – Patani





Beberapa waktu yang lalu di zaman batu. Ada orang-orang yang tinggal di Suvarnabhumi. (Indo-China Semenanjung Atau Malaya) orang-orang di tempat pertama oleh gabungan etnik antara Mongoloid (Negeri Mon, Myanmar, Lau, Kemboja, Vietnam), Cerritos Baru (Mani orang Sakai Pap bahagian) dan mereka Aastral Boyd (Jawa, Sumatra, Bali, Filipina, Malaysia. )


Mereka ini hidup bersama dalam masa yang lama. juga boleh di lihat daripada alat-alat yang ditinggalkan sebagai bukti, termasuk kapak batu atau kapak batu (Batu Lita) model kain segi empat tepat dan model bahu biasanya didapati dari selatan China. Ke rumah lama Kanchanaburi dan seluruh Semenanjung Khususnya, kawasan pabon. Khok Pho Pattani j Kapak batu ditemui, banyak


Di samping itu Phra-rachkevi atau chaukhun-am  disebutkan dalam buku "yang telah diteliti dan disusun sejarah bangsa-bangsa di Thailand memainkan hidangan asas. (Ubin Grease) mendapati bahawa Thailand telah dihuni sejak sebelum era Semenanjung. Rakyat Thailand membina rumah orang tua dalam buku ini. Dan budaya mereka sendiri lama dahulu.


Leftenan Damner Lekagul disebutkan tentang Bandar Pattani di sepanjang pantai Sungai Pattani. Bukti masyarakat kuno berbaris di sana. Sehingga kawasan Niang - Wat Tham di Yala. Berjumpa l ukisan prasejarah ditemui Di sebuah gua di paroki Kuhaphimuk itu. Menunjukkan bahawa kawasan ini pernah menjadi tempat tinggal orang-orang prasejarah.


  

Apabila masa terlalu lepas, dapat hijrah dari tempatan dan perdagangan dengan orang-orang dari luar. Keadaan geografi Orang-orang perang yang dibuat di rantau ini adalah campuran darah dari pelbagai kewarga negaraan, termasuk Thailand, China, India, Myanmar, Mon, Khmer, Melayu, Arab, Parsi, kreek Roman Semang Sakai rakyat dan penduduk pribumi. Ia harus berkata bahawa Tiada satu kumpulan manusia di muka bumi ini dengan kaum darah suci mereka.




Orang asli Thailand (Thai) Terdapat banyak teori bersama-sama. Dalam akademik semasa percaya bahawa Thailand adalah berasal dari selatan China. Dan utara tanah besar Asia Tenggara. Serta negeri Assam, India. Idea persamaan bahasa, tradisi dan budaya.



Dr.Surd Saengvichiar anatomi patologi dan pakar-pakar arkeologi Thailand menyokong teori. Kajian itu membandingkan penghuni gua itu yang telah ditemui di Kanchanaburi, Ratchaburi dan kawasan chiang ,Udorthani dengan tulang orang Thailand hari ini. Menunjukkan segala-gala  yang sama.



Asalnya sebuah tanah di mana orang ada di Thailand. Rakyat negeri yang mereka memanggil diri mereka. Dipanggil oleh suku lain, " rakyat Chiam - Siam - Cham - Shan - Tai - Thai" nama negeri atau wilayah ke wilayah modal. Atau modal adalah sama penting dengan Kerajaan uwang getah chiang Saen. Sukhothai Kingdom Dan Ayutthaya Kingdom.
Sehingga pemerintahan Raja Mongkut. Daripada Rattanakosin mengarahkan penggunaan nama "Negara Siam," di dalam perjanjian itu. Untuk meneruskan hubungan persahabatan Dan perdagangan dengan orang Barat.




Kemudian, nama itu ditukar menjadi. "Negara Thailand" ikut nasionalis pada 24 Jun 2482, semasa pemerintahan Chom Phon. Rama. Perdana Menteri Dan rakyat dan warga "Siam" kepada "Thailand" ertinya kebebasan tidak perhambaan  dan digunakan sehingga sekarang.




Banyak bersejarah berkata. Siam diperolehi di wilayah Semenanjung adalah masa yang lama. Seperti dalam sejarah China Dinasti Qing. Yang dicatatkan pada 2311 SM, Raja Taksin menghantar utusan untuk memberi penghormatan. Dan maharaja ketujuh Maharaja Qianlong PULSAR. Ketua Protokol China telah membentangkan laporan mengenai. "Lost Kerajaan membuang" atau Siam telah berterusan sejak Dinasti Sui. (1124-1161 AD) Dinasti (1161-1451 SM).



Zaman itu dipanggil receipe negara Apatow atau Qi Tu (pangkalan terletak di kota Thraiburi  Songkhla Nakhonsithamarat. Atau viang sak, Surathani) receipe Apatow pelan tanah. Agama Buza Kaum dengan Buza rakyat siam lork sama dengan rakyat Holam. (Funan) rantau terletak di Pantai Selatan.



Dalam buku sejarah atau yahan melayu patani seni Ibraham Sucre mencatatkan sejarah Pattani itu. Tanah-tanah di rantau ini ada Siam ditetapkan asalnya. Kemudian itu, seorang Hindu dari India tiba. Melayu dan orang-orang yang tinggal di belakang.


Legends Pattani mencatatkan bahawa Pendatang Siam telah melangkah ke alam tempoh ini Samui Tim Melayu. Century antara 10 - 11 dan asimilasi budaya peribumi. Siam telah menjadi kelas pemerintah dan wilayah mendominasi berkala Samui Tim Melayu.

 

Legends thraiburi - Pattani, firman Maharaja Mawong Mahawang. Serta Ammart Dan hamba-hamba dari India dapat membina bandar thraiburi. (Negeri Kedah, Malaysia dalam masa sekarang ) mendapati bahawa rakyat siam menjadi ketua Siam. Menunjukkan bahawa Siem telah menetap di Malaya lama sudah. Kebudayaan dan kemakmuran penduduk suku kaum asli masih diguna pakai. Ia telah diiktiraf dan dihormati sebagai seorang pemimpin masyarakat.
Bagi orang Melayu, raya semanrachaburin (TUI Bin Abdullah), bekas Gabenor Satun. Telah menyusun sebuah kitab Tawarikh Beberapa buku dan sejarah Melayu Membuat kesimpulan bahawa negara itu lahir daripada Orang lawok dan anak-anak bandar etnik campuran Thailand Co. (Nakhonsithamarat) Chumphon, Chaiya dan Jawa.




Orang-orang dari tanah Lemtong atau Semenanjung Melayu telah hidup bersama-sama. Campuran etnik Dan bersatu sebagai komuniti diperintah oleh kepimpinan mesra penghulu. Orang India telah berhijrah ke perdagangan dan dakwah budaya masyarakat telah berkembang menjadi sebuah bandar kecil dan keseluruhan rantau ini. Seperti yang dinyatakan dalam dokumen sejarah Seperti Funan thvaravadi Sivichai, berdasarkan pada pautan ini dan salah satu daripada mereka iaitu "Langkasuka".


Profesor Khejorn Sukphanich berkata pada abad ke-18 kaum Melayu asalnya terletak di pulau Sumatera. Sehingga kira-kira 111 tahun kemudian, talian jalan lorong dinasti fetish Raja Naresuan mengenai kerajaan Majapahit di Jawa. Anda juga boleh menetapkan negeri di hujung Semenanjung Tanah Melayu, bandar Melaka, yang pertama sejak tahun 1946, dengan kedua-dua negara menjadi Siam. (Pemerintahan Baginda Ratu Raja Sri Ayuthaya) Istilah "pendatang" atau "pihak lain".

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น