11/24/2557

Analisis pelajaran Tak-bai untuk masa depan Anak-anak patani


Analisis pelajaran Tak-bai untuk masa depan
Anak-anak patani
Rangkaian Masyarakat Sivil untuk Keamanan Patani. dengan pertubuhan-pertubuhan masyarakat sivil, individu dan pelajar Membuat kiatan memperingati ulang 10 tahun insiden Tak Bai "pengajaran pada masa akan datang untuk anak Patani" di. Pejabat Jawatankuasa Islam Pattani pada 25 Oktober 2014 peserta, kira-kira 80 orang.
Peserta seminar bertajuk "pengajaran pada masa akan datang untuk anak Patani" termasuklah Encik Azhar Lulik mangsa bertanggungjawab terjejas oleh insiden Tak Bai. Puan Ruchada Sadeng Presiden wanita selatan untuk keamanan, Encik Ramdon Pancoor Editor Pusat Pengawasan keadaan selatan (DSW) Encik Tuwaedaniya Tuwaemaengae Pengarah Patani Raya untuk keamanan dan pembangunan, Puan Chalida Thacherensard Pengarah Yayasan Pemberdayaan Masyarakat dan Encik Suhaiming Dullasak Presiden Persekutuan Pelajar dan Belia patani. Pendapat  Encik Ismail Tek Presiden Rangkaian Hak Asasi Manusia Patani (HAP) Sebagai Presiden Memandangkan tindakan keras yang membawa kepada kematian Mencerminkan keganasan yang berlaku pada masa lalu antara pegawai kerajaan dengan orang ramai. tindakan keras ke atas penunjuk perasaan tidak boleh menetapkan atau menghentikan keganasan. Tetapi ia adalah tindakan balas dengan kekerasan yang dilakukan oleh pihak yang satu lagi. Pembelajaran sejarah bukan hanya sebuah persepsi. Tetapi perjanjian itu bagi mengelakkan berulangnya keganasan. Isunya ialah bahawa agensi-agensi kerajaan dan pegawai-pegawai tidak mahu itu berlaku, sudah tentu. Encik SuhaiMing Dullasak bersetuju dengan pandangan bandar yang tidak dapat diselesaikan. Tetapi kami dapat singgah untuk bercakap. Sebagai tindak balas hanya untuk menurunkan bersama mereka. Tetapi dalam keadaan sebenar sekumpulan individu yang tidak puas yang ingin keadaan lebih teruk dengan mempunyai pelan yang datang sebelumnya. Gambaran ini boleh menggambarkan peristiwa juga. pihak kerajaan telah membantu remedi kepada mereka yang telah terjejas. Tetapi mungkin masih tidak cukup, jika mereka yang mendapat kesan mahu apa perkara lagi pihak kerajaan akan membantu memperbaikinya.



Isu Encik Tuwaedaniya Tuwaemaengae  Pengarah Patani Raya untuk keamanan dan pembangunan(LEMPAR) Penunjuk perasaan di takbai mendakwa menjalankan proses perdamaian politik. Tetapi pihak berkuasa kembali menyediakan maklumat di sisi lain. Dan pasukan keselamatan yang terlibat dengan sekumpulan penunjuk perasaan terhadap kuasa kerajaan. memberi laluan kepada diri sendiri untuk menyuraikan perhimpunan tersebut.
Mengenai hal ini, jika kita boleh mendapatkan maklumat yang diterima dari pihak kerajaan atau sumber dijumpai bahawa Kebebasan berhimpun atau hak –hak untuk menyatakan apa-apa politik. Diberikan oleh orang ramai yang berada tanpa senjata. Pihak kerajaan ini mempunyai liberal dalam hal ini juga. di mana pasukan keselamatan yang wajar tindakan keras yang telah disebutkan. Kerajaan akan mengetahui bahawa penunjuk perasaan yang bersenjata dan akan digunakan dalam perhimpunan itu. kemudian mengumumkan kepada jemaah dibubarkan bukan ganas, tetapi ia tidak berkesan. Hingga menjadi punca keganasan di mana semua orang kecewa dengan kejadian itu dan pihak berkuasa tidak mahu bergantung kepada ia. Oleh itu, kita cuba untuk berfikir kembali kepada mengapa pihak berkuasa mesti berbuat demikian.
Bagi isu Puan Yaenap Salaemae penduduk tempatan Klasik Vokal di takbai. mengenal pasti generasi akan datang untuk mengingati peristiwa-peristiwa itu. Oleh kerana tindakan itu tidak dibenarkan oleh kerajaan sekali. Masalah besar tidak hanya menunggu si mati. Tetapi kini terdapat ramai orang yang terlibat dalam kejadian itu telah memberi tumpuan semua. Sesetengah orang tidak boleh hidup di Thailand adalah. Sebagai kes sedemikian, ia akan diingat bahawa kedua-dua kerajaan dan penunjuk perasaan, termasuk mereka yang telah terjejas oleh perhimpunan tersebut, yang dilakukan antara apa yang baik dan apa yang boleh dan apa yang tidak patut dilakukan. menyalahkan satu sama lain, tetapi harus ingat apa yang berlaku, mengapa ia berlaku? Dan orang-orang yang terlibat semuanya bertujuan untuk pasaran tersebut, jangan berfikir bahawa tujuan tunggal Sekiranya dia bercakap. Untuk mencari penyelesaian yang lebih baik bagi orang-orang yang telah terjejas dalam insiden Tak Bai. Seperti yang anda tahu, kebanyakan keluarga memuaskan hati dengan bantuan itu.
Walau peristiwa takbai berlaku 10 tahun yang lalu, ingin kita-kita dan anda semua Menyedari kerugian, walaupun jika ia berlaku,dengan sebab lain. Sama ada pihak berkuasa dan orang ramai paling untuk bercakap mengenai keperluan untuk membangunkan bersama-sama pada masa akan datang itu lebih baik. Untuk mencapai keamanan dan pembangunan mampan. Dalam usaha disesuaikan dengan dasar bercakap keamanan. Encik Makyusuf Maktok imam di kampong Taba Daerah Takbai Wilayah Narathiwat Memenangi kedua-dua media pusat dan wilayah penamatan memulihkan insiden Tak Bai yang berlaku pada 25 Oktober 2547, untuk memprovokasi luka-luka di dalam fikiran rakyat di kawasan itu. Dan saudara-mara yang telah terjejas oleh kerugian yang berlaku. Kerana kerajaan mempunyai wang untuk membetulkan. dan ke dalam minda mereka yang terlibat berasa lebih baik.
Tetapi dari semua tahun-tahun yang berlaku hampir disetiap kalinya Mendapati bahawa media yang cuba untuk menghidupkan semula Dan kedalaman insiden Tak Bai yang dibuat kenangan menyakitkan cepat berlalu maka kembali terluka lagi. Maka aku bertanya ini adalah tahun lepas untuk membincangkan isu ini. Sama ada dari segi masa keluar atau untuk meneroka cerita lama mengenai kes tersebut lagi.
Hari ini media dan semua orang harus melakukannya. Teruskan untuk membawa kembali keamanan kepada keselamatan hidup dan kawasan pembangunan harta benda untuk menjaga semua orang di Selatan. Mempunyai kehidupan yang lebih baik. Kerana bagi orang-orang di daerah Tak Bai, apa yang berlaku sekarang. Hubungan antara pegawai-pegawai kerajaan dan orang awam yang jauh lebih baik berbanding dengan beberapa tahun yang lepas. Tidak ada satu pihak untuk mewujudkan syarat-syarat yang hanya menguntungkan pihak-pihak diri mereka sendiri. Semua adalah memihak kepada kebaikan bersama Bagi diri saya meminta pihak berkuasa untuk bekerja di Tak Bai, 70 markah daripada 100, yang dianggap ambang untuk selamanya. Dan menjangka semua kakitangan komited bekerjasama untuk membawa keamanan kembali kepada rakyat takbai selama-lamanya.

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น