3/24/2562

Bersimpati kepada saudara-mara penkeganasan yang telah hilangkan ahli keluarganya.



          Dalam kes pegawai tentera dan polis dan bahagian pentadbiran bergabungkan kuasanya untuk memeriksakan di atas gunung di belakang kampung Laga, Tempat 5, Mukim Syang Puak, Daerah Chanae, Wilayah Narathiwat, pada 11 Februari yang lalu, yang membawakan ia kepada pertempurankan akan angkatan bersenjata yang tinggal ia di tempat tinggal sementara. Daripada pertempuran itu, penjahat telah meninggal dunia 2 orang  dan daripada memeriksakan dan membuktikan identity kedua-duanya  untuk mengenalkan dia maka diketahuikan akan namanya yaitu Ayik Yama dan Syukri Mahmud yang kedua-duanya mempunyai hukuman jenayah yang dikehendaki oleh pegawai.
          Kami mengekspresi simpatikan kepada saudara-mara penkeganasan yang telah hilangkan ahli keluarganya dan saudara-mara dan keluarga bagi simati daripada akibat tindakan Ayik Yama dan Syukri Mahmud yang keluarga bagi simati itu pernah sedih dan sangat menyesalkan yang mereka itu telah kehilangan orang yang tersayangnya.
          Kami sangat memahamikan akan perasaan dan keadaan mental bagi mereka yang hilang sama ada ia siapa pun maka mesti ada keadaan mental yang lemah apabila mati keluarganya sama ada ia keluarga bagi pegawai kerajaan atau orang yang tidak bersalah yang adalah mereka itu menjadi mangsa atau sehingga keluarga  bagi penkeganasan sekalipun. kerugian yang berlaku, tiada siapapun yang mahu untuk berlakunya sama ada ia mana-mana pihak. Lebih-lebih lagi yang berlaku ia di atas orang yang tidak bersalah dan dibentangkan berita itu maka semakin ia besarkan imej keganasannya.
          Dari maklumat yang diterima atau bahkan sidang akhbar pada pengepungan dan penangkapan pada masa yang lalu, pihak berkuasa telah merancangkan untuk melaksanakan langkah-langkah dari ringan ke berat yang bermula dengan menjemputkan pemimpin agama dan pemimpin tempatan atau ahli keluarganya sendiri untuk membantu memujuk untuk pesalah menyerahkan dirinya untuk mengelakkan keganasan. Dan amalan pegawai itu berada di bawah rangka kerja perundangan dan berhati-hatikan dia tentang pelanggaran hak asasi manusia.
          Tetapi walaubagaimanapun kita sebagai warganegara yang tinggal di wilayah sempadan selatan sejak lahir, kami ingin mengucapkan takziah dan simpatikan kepada keluarga penkeganasan yang kehilangan ahli keluarganya pada kali ini kerana ditipukan dia oleh kumpulan kemerdekaan dan orang yang memerintahkan itu bergembira di negara asing dengan tidak pedulinya. Maka sekarang, hendaklah menghantikan keganasan yang berlaku ia yang lebih daripada sepuluh tahun. Sesiapa yang masih berada di pusarannya maka hendaklah perhatikan semula. Letakkan senjata dan kembali untuk berkehidupan dengan keluarga untuk menjagakan anak-bini. Janganlah menjadikan mangsa bagi kumpulan kemerdekaan yang hedak mengunakan kita lagi. Kembali untuk membangunkan tanah air untuk mewujudkan kedamaian dan keamanan di kawasan untuk masa depan anak-anak kita selama-lamanya...
--------------------------------

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น