3/24/2562

gerudi kisah sebenar mengenai sekolah agama swasta di wilayah sempadan selatan.



          Hal sekolah agama swasta di wilayah sempadan selatan menjadi semakin menarik lagi apabila kakitangan agensi keselamatan diperiksakan akan Sekolah Bakong Phittaya, Kampung Bakong, Mukim Bangkhao, Daerah Nongcik dan mendapati ia akan dokumen yang penting dan bahan saksi (yang dipercayai akan bahawasanya berkaitan dengan banyak kesalahan yang telah berlakunya) dan buku sejarah dengan kandungan terdistorsi dan dokumen yang menentangkan akan kerajaan dan menemui silinder gas dan pemadam api dan baja urea dan alat pengeboran letupan jalan.
          Kakitangan juga memeriksakan dan menemuikan akan senarai guru agama di sekolah itu dengan tingkah laku yang ganas dan banyak orang yang mempunyai hubungan dengan penjenayah ganas dengan waran tangkap dalam kes jenayah. Dan pada pegawai telah memeriksakan akan sekolah yang tersebut maka dipercayaikan akan bahawasanya pusat kepimpinan itu adalah terletak di Kampung Bakong yang saksi pernah mengamalkan set operasi kecil di Sekolah Bakong Pitthaya ini.
        Sekolah Bakong Phithaya hanya satu sekolah sahaja yang pegawai diperiksa dan mendapatkan akan penipuan dan apabila melihat Akta Pendidikan Nasional 1999, yang dipinda (No. 2) 2002, dan (No. 3) 2010, Seksyen 15. (Keluaran 2). Maka pengurusan pendidikan itu terdapat ia dengan 3 bentuk yaitu pendidikan dalam system dan pendidikan tidak formal dan pendidikan informal.
Ada sekolah agama swasta di wilayah sempadan selatan yang berduduk didalam system itu 183 sekolah dan yang tidak formal 32 sekolah dan institusi pendidikan pondok 489 sekolah dan pusat etika masjid (Tadika) 1,919 pusat.
          Ringkasan laporan mengenai penyelidikan masalah rasuah subsidi pelajar di Sekolah Bakong Pitthaya yang mempunyai kuliah yang terperinci mengenai "kaedah rasuah" dengan bermula daripada sekolah menerimakan subsidi pelajar daripada kerajaan yang dibesar-besarkan dengan memberitahukan bilangan pelajar yang palsu dan menerimakan subsidi di setiap kepala pelajar 14,000 baht persetahun bagi setiap orang. Berapa ramai orang yang mereka itu melaporkannya? dan berapa banyak wang yang boleh diterimakan dia maka didarabkannya? Di samping itu, sekolah juga menerimakan tuisyen dan perbelanjaan untuk membangunkan pelajar dan untuk kos buku teks dan bekalan sekolah. adapun pakaian seragam pelajar mesti dibelikan dia daripada kedai luaran maka dalam hal ini nampaknya telah berkumpulkan sebagai rangkaian dan melakukan "pembelian yang palsu" dengan peniaga rangkaian akan melakukan resit palsu untuk dijualkan kepada sekolah. Di samping itu, rangkaian ini juga mempunyai firma audit untuk membuat "kunci kira-kira palsu" untuk sekolah. Ini adalah lingkaran setan dengan melakukan kenyataan rasuah subsidi pelajar di wilayah sempadan selatan yang telah diperiksakan dia oleh jabatan keselamatan. Bukan hanya Sekolah Bakongpittaya sahaja, Oleh angka-angka telah menunjukkan ia akan bahawasanya terdapat kira-kira 100 sekolah dan lebih daripada 10 kedai dan juga ada syarikat pengauditan yang terlibat dengan rasuah.
Sekolah agama swasta di wilayah sempadan selatan mempunyai rasuah dalam melaporkan jumlah pelajar yang palsu untuk menarikkan bajet daripada kerajaan. Ini mempunyai data sejarah daripada tahun 2013-2015 yang mendapatikan ia akan bahawasanya sekolah-sekolah di wilayah sempadan selatan yang perlu mengembalikan subsidi kepada kerajaan itu ada lebih daripada 177 juta baht! Ini menunjukkan akan bahawasanya masih terdapat banyak pentadbir sekolah yang mementingkan dirinya dengan menarikkan balik subsidi pelajar yang berlebih-lebihan. Mereka melakukan perniagaan pendidikan tanpa meningkatkan kualitinya dan juga menggunakan sekolah agama swasta untuk mendukung kumpulan kemerdekaan dengan mengemukakan belanjawan yang menarik balik yang berlebih-lebihan itu untuk digunakan ke dalam aktiviti pemberontakan dan menyebabkan jenayah dan mewujudkan situasi dengan mengembilkan wang cukai rakyat kemudian membunuhkan rakyat. Dan yang penting adalah untuk mengesahkan akan bahawasanya kumpulan kemerdekaan itu menggunakan sekolah agama swasta dan institusi pendidikan pondok dan pusat pendidikan Islam di masjid (Tadika) untuk menjadikan kawasan penanaman dan pemikiran yang salah sama ada ia pada agama dan sejarah untuk kanak-kanak dan remaja untuk melawankan akan negara Thai dan menipukan ia akan pemuda untuk menyebabkan jenayah kerana mereka itu percayaikan akan kumpulan kemerdekaan, dan menanamkan akan ideologi yang salah yang menyebabkan ia akan pemuda untuk kehilangan masa depan dan kena tuntutan hukum dan waran tangkap dan sesetengah daripada mereka itu perlu pergi ke penjara dan menamatkan kebebasannya .. Tetapi yang malangnya itu, adalah banyak orang pemuda untuk menamatkan nyawanya sebelum daripada tua…
-------------------------------

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น