7/28/2562

Mengeksploitasikan daripada kuasa identity dan memakaikan tanduk kepada belia.

        Perhimpunan lelaki dan wanita muda pada 7-8 Jun 2019 yang lalu di bawah konsep "Pemuliharaan budaya Melayu untuk memperkuatkan perpaduan belia" yang di adakan dia untuk perayaan Hari Raya Idilfitri, 1440 Hijriah di Masjid Krue Se, Wilayah Pattani dan ditempat tarikan pelancongan lain di tiga wilayah sempadan selatan dengan tujuan untuk memulihkan dan memeliharakan budaya Melayu serta dengan meningkatkan hubungan antara kumpulan belia lebih daripada 3,000 orang yang menyertaikan aktiviti ini. dan kegiatan utama didalam aktiviti ini ialah pukul gambar kumpulan ketika memakai pakaian Hari Raya dan mendengar ceramah sejarah daripada penceramah yang berpengetahuan dan amalan khidmat awam dengan mengumtipkan sampah pada pelbagai tarikan pelancongan.
          Kegiatan ini mengagumkan dengan kumpulan orang muda yang keluarkan ia untuk menyatakan identitinya dan mengamalkan kebaikan kepada masyarakat. Oleh itu menyebabkan penulis tertanya-tanya dan ingin tahu siapakah yang menganjurkan kegiatan ini?
          Kepala kegiatan ini yaitu Hassan Yamadibuk, Presiden Pejabat Bunga Raya dan Muhammad Aladi Dengnik, Presiden Yayasan Nusantara untuk Anak-anak Yatim. Dan berang  yang mencurigakan ialah aktiviti ini mempunyai sesuatu yang tersembunyi atau tidak. Oleh itu, kita datang untuk melihatkan sejarah dan kepahlawanan kedua-dua presiden itu.
          Hassan Yamadibuk, Presiden Pejabat Bunga Raya, pernah menjadi ia berita skandal tentang pengeluaran baju dan gambar skrin baju yang menyampaikan kepada konsep separatisme sehingga menjadi berita yang masyhur sebelum keluar bertahan ia akan bahawasanya hendak mempromosikan ia akan baju Tadika di wilayah sempadan selatan sahaja dan Hassan itu adalah abang bagi Sirahari Yamadibuk yang merupakan ahli RKK yang mengambil bahagian didalam kejadian membedilkan dan membakarkan akan Sarjan. Cakkapong Phonnguen, Umur 37 tahun dan Sukarelawan Tentera Hitam. Thawatchai Manisang , Umur 31 tahun, kedua-duanya berada di bawah Troop Tentera Hitam 4404, Jabatan Tentera Hitam 44, pada 24 Jun 2007.
          Sering bergerakkan oleh kumpulan Bunga Raya dengan simbolik dan hendak memisahkan Negara. telah menyembunyikan wajah mereka dengan yayasan yang kelihatan baik tetapi diam-diam mendorongkan pendekatan separatis atau penentuan nasib sendiri (RSD). Sering keluarlah oleh Hassan serta dengan NGO yang bergerak di wilayah sempadan selatan yang mencarikan jalan untuk menyerangkan akan pegawai kerajaan dan untuk melindungkan barisan yang bersatu dengan kumpulan pemisah Negara. Yang berakhir, bergerakkan oleh Hassan dalam hal pertempurankan antara pihak berkuasa dan kumpulan keganasan di Kampung Katong, Daerah Jaha, Wilayah Jala pada 27 Mei yang lalu yang menyebabkan 2 pegawai cedera dan penjahat yang menjadi pemimpin utama yang ada waran  tangkap undang-undang tatacara jenayah 6 kes kena bunuh ia dengan luar biasa dan pada saat rundingan, ada kebakaran di rumah kejadian sehingga rosak ia tetapi menyampaikan klip oleh Hassan untuk melindungikan penyamun selatan dan pemilik rumah yang memberikan perlindungan kepada penyamun dengan bahasa Malaysia dengan memutarbelitkan fakta akan bahawasanya rumah yang terbakar itu kerana membedilkan oleh pegawai tentera Thai 500 orang dengan senjata api M79 dengan 7 peluru.
          Presiden kedua, Muhammad Aladi Dengnik, pengerusi Yayasan Nusantara untuk Anak-anak Yatim, Adalah ia sebagai seorang perunding bagi kumpulan pelajar PerMAS yang menjadi sebuah kumpulan belia yang bergerak didalam hal separatisme. Dan Muhammad Aladi Dengnik atau abang Di, Adalah ia sebagai seorang vokal bagi kumpulan masyarakat sivil di tiga wilayah sempadan selatan dan adalah ia sebagai saudara ipar bagi Amri Wanmat(Nama kelurga asli / Haji Hassan)/ Yi, yang mengakui ia akan bahawasanya terlibat ia dengan kejadian pengeboman di Jalan Na Nakorn, Daerah Muang, Wilayah Narathiwat pada 20 Februari 2015 yang Amri Wanmat itu menjadi anak lelaki bagi Wahid Hajihassan yang merupakan ahli kumpulan ganas sebagai pemimpin. Berkahwinkan oleh Muhammad Aladi dengan Yusrina, Anak perempuan bagi Wahid yang di mana semua orang tahu ia akan bahawasanya apa pekerjaan bagi keluarga ini dan apa tujuannya dan apa menipukan oleh mereka itu akan pegawai kerajaan dengan menubuhkan yayasan untuk anak-anak yatim dan mendapatkan dana dari luar Negara dengan mendakwakan ia dengan yayasan bagi anak-anak yatim yang terjejas daripada konflik domestik dan eksploitasi dengan mengajarkan kanak-kanak  dan menghasutkan untuk berlaku kebencian akan pegawai kerajaan dan mempunyai idea untuk memisahkan Negara.
          Dengan ingin tahu oleh pengarang akan bahawasanya didalam aktiviti yang tersebut, apakah ceramah yang menarikkan? maka bertanyalah oleh saya akan anak-anak muda yang menghadirikan majlis itu di Masjid Kru Se. maka diketahuikan akan bahawasanya telah di masukkan oleh penceramah dengan luka pada masa yang lalu dan membimbingkan ia akan idea didalam menghasutkan orang-orang untuk mempercayakan oleh mereka itu akan bahawasanya bumi Patani ini telah diserang dan didudukikan oleh Siam selama beratus-ratus tahun dan mengenai hal kebencian di antara negeri Patani dan negara Thai dan menggabungkan dengan perasaan peribadi.
          Dan setengah daripada kumpulan orang muda yang menghadirikan kegiatan itu telah dipilihkan dia daripada Sekolah Tadika yang ditanamkan ideologi separatis. adapun pemuda yang lain yang dijemputkan mereka itu melalui media social yang tidak diketahui ia akan bahawasanya kena tipu sebagai alat dan peranan sokongan sahaja.
          Menganjurkan aktiviti "Pemuliharaan budaya Melayu untuk memperkuatkan perpaduan belia untuk merayakan Hari Raya Idilfitri, 1440 H. yang menjadi aktiviti yang baik untuk dipromosikan tetapi dieksploitasikan oleh kumpulan kemerdekaan dengan membuat wacana untuk memenuhikan cita-cita palsu mereka.


……………………………….

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น